Geschiedenis van de Meitrip

26-04-2017

OVERZICHT BZYC MEI-TRIPS


1. 1988 OOSTENDE - RAMSGATE - VEERE 130 M 30 april - 2 mei

De allereerste BZYC mei-trip slechts één boot "PROJECT" en 4 BZYC-leden.
De pioniers waren: Bruno Scipper
Guido Fraipont
Arthur Vandendorpe
Daniel Mylle
Op 1 mei rond 3h00 in het licht van volle maan, onder volle zeil en full speed op het nippertje de "Seablue" ontweken door hulp van een schijnwerper van een visser.
Resultaat:
1° Arthur koopt een yacht (de voormalige "Why not")
2° Guido koopt ook een yacht de "Raan".
De BZYC mei-trip is geboren...

2. 1989 NIEUWPOORT - RAMSGATE - NIEUWPOORT 230 M 29 april en- 1 mei


OOSTENDE - RAMSGATE - DUNKERQUE - NIEUWPOORT 5 mei - 7 mei
Deze tweede mei-trip ging reeds met 5 yachten, weliswaar in twee opeenvolgende weekends.
Madyval met scipper Yves en 5 BZYC bemanningen:
Jan Verstraete
Bruno Lievens
Paul Van Hees
Dimitri Lievens
Jan de Vilder
Nausica met scipper Arthur en 2 bemanningsleden waarvan Guido Braet
Project met scipper Bruno en 4 bemanningsleden:
Pol Van Acker
Jan Logghe
Gino Mus
Véronique Stas
Libel met scipper Jan Van Everbroeck met 5 bemanningsleden waarvan
Philippe Van Everbroeck
Pallieter met scipper Wolfram De Jonghe en bemannings Arne
Dacquin en Didier Vogels
Libel ging voor de verzameling van het zeescoutsmuseum enkele speciale schelpjes
oppikken op de "Goodwin"bank. Hierdoor kwamen we vrij
laat in het lokale Thais restaurant, Bruno manifesteert zijn
afkeer voor deze culinaire miskleun voor het eerst.

De BZYC mei-trip krijgt vorm. Het deelnemersaantal stijgt. He logboekje rapporteert


3. 1990 NIEUWPOORT - RAMSGATE - GRAVELINES - NIEUWPOORT 110 M 28 april - 1 mei


Deze derde BZYC mei-trip krijgt deelname van nieuwe yachten.
De Raan met scipper Guido Fraipont
Kittiwake met scipper Guido Braet
Outlaw met scipper Thierry Willems
Nausica met scipper Arthur Vandendorpe
Pallieter met scipper Wolfram De Jonghe
Project met scipper Bruno Lievens
Het aantal deelnemers stijgt met o.a. volgende leden:
Stephan Jacobus
Marc Labeur
Johan Steelandt
Robert Himbo
Sylvain Vlietinck
Onze eerste keer met z'n allen geslapen in een slijkbadje in Gravelines.
De sfeer van deze BZYC activiteit begint zich te profileren.
Bruno krijgt voor het eerst een goedbedoeld dictateurkesimago doch de geruchten over dit "Dolf"-regime zijn eerder bedoeld als "DOLFIJN"


4. 1991 ZEEBRUGGE - SUFFOLK HARBOUR - WOOLVERSTONE MARINA - VEERE 195 M 12 mei


Deze vierde mei-trip krijgt voor het eerst gemotoriseerde assistentie
Miss Maggy met scipper Rik D'Hooghe toen nog maar met 600 PK
Marc Arthur met scipper Luc Moens toen nog maar 40 voet.
De zeilvloot bestaat uit:
Out Law
Project
Market met de Market Boys onder leiding van Arne Dacquin
Fino vaart freelands mee
Eerste BZYC "grote" oversteek van nagenoeg 80 mijl
Eerste "nachtelijke" oversteek.
De sfeer in de wereldberoemde Butt & Oysters zal elkeen bijblijven.
De Big Apple is blijven staan in Zeebrugge (=niet tijdig klaar gekomen).
Paul is overtuigd; volgend jaar doen we het over, maar dan iets "vrouwvriendelijker".


5. 1992 VEERE - WESTMERSEA - TOLLESBURY - SUFFOLK - WOODBRIDGE - SHOTLEYSPIT HARBOUR - ZEEBRUGGE 210 M 22 mei - 30 mei


De vijfde mei-trip, voor de eerste keer een grondig voorbereide mei-trip door het trio Bruno, Paul en Thierry.
Thierry is het meest bekend in deze streek.
Het is een grote oversteek ± 95 mijl voor een dergelijke organisatie, temeer dat we eindigen in een rivier (geen potons, geen accommodatie...!)
Het deelnemersveld is uitgebreid met enkele nieuwelingen:
Big Apple met scipper Paul Van Hees
Narwal met Koen Broes
Verder bekenden als:
Market met scipper Arne Dacquin
Out Law met scipper Thierry Willems
Kittiwake met scipper Guido Braet
Miss Maggy met scipper Rik D'Hooghe
Project met scipper Bruno Lievens
Voor het eerst gaat een maximum vrouwtjes mee en voor het eerst wordt een gecoördineerde bemanningswissel geörganiseerd.
Op 23 mei ongeveer 18h00 steekt zowaar een storm op. We liggen veilig aan een Mooring in Westmersea.
Thierry en Stephan organiseren een autobusrit naar Colchester.
Miss Maggy ontplooit zich als Smit-Tack.
De Market verliest op het randje zijn mast niet, doch de schade is groot. Out Law blijft assisterend schip.
De BBQ op het lichtschip van Suffolk is een hoogtepunt; Stephan vertelt over de oorlogsjaren en intimideert aldus onze gastheren.
Aan de sill van Woodbridge blijkt Out Law iets minder diep te steken dan de Big Apple.
Miss Maggy maait enkele Moorings van de kaart in Ramshold Bay, Guido Fraipont duikt het frisse, fel stromende water in met een zaagmes.
Het vervolg is een zaak tussen juristen en verzekering.


6. 1993 ZEEBRUGGE - ST. ANNALAND - DORDRECHT - BRIELLE - ZEEBRUGGE 100M 15 mei- 23 mei


De zesde mei-trip en de eerste "onbekend Nederland".
Alles keurig en grondig voorbereid door het ondertussen bekende trio "Bruno-Paul-Thierry".
Het deelnemersveld wordt uitgebreid met als nieuweling:
Posseidon met scipper Philippe Van Everbroeck
BBQ in Oude Tonge.
De fietstocht in Oude Tonge doorheen de mooie natuur van Flakkee.
Aspergefestival bij iedereen aan boord in Numandsdorp.
Dordrecht met zijn scheve toren.
Nachtelijke wandeling doorheen de Rhoonse Grienden
Met de Miss Maggy en zo'n 30 man naar Brielle.


7. 1994 VEERE - OUDDORP - WILLEMSTAD - HELLEVOETSLUIS - SCHEVENINGEN - VLISSINGEN - ZEEBRUGGE 150M 8 mei - 15 mei


De zevende mei-trip en tweede "onbekend Nederland".
Voorbereiding door hetzelfde trio "Bruno-Paul-Thierry".
Bij de nieuwelingen de:
Navica met scipper Erik Neels
Errol met scipper Errol Gerreels
Deze trip vertrekt met een dag vertraging op zondag te wijten aan de trouwbedoening van vorige vrijdag van één der Project opvarenden.
Vakkundige sleep van Errol met vakkundige depannage door Erik.
Wandeling langs de "vesten" van Willemstad.
Hellevoetsluis als tussenhaven naar Stellendam.
Ook de canotocht in Stellendam mocht er wezen. Pic-nic én terug.
Scheveningen en Diner Dansant in het mooi gerestaureerd Kursaal.
Cultureel trambezoek aan het "Maurits Huis" de "Binnenhof" enz. onder deskundige leiding van Thierry en Stephan.
Afscheidsfeest bij de Griek in de oude vissershaven van Vlissingen... HOPPA


8. 1995 VEERE - HAARLEM 70M 12 mei - 14 mei


HAARLEM - HOORN - MUIDEN - VOLENDAM - SLOTEN - HINDELOPEN - ENKHUIZEN - VOLENDAM - HAARLEM 100M 20 mei-28 mei
HAARLEM - VEERE 70M 3 juni - 5 juni
De achtste mei-trip en de derde "onbekend Nederland".
Bruno en Paul staan in voor de organisatie.
Voor de eerste keer verdelen we de verplaatsing over drie weekends om zo lang mogelijk op zowel Ijsselmeer als in Friesland te verblijven.
Nieuwkomer Seabird met als scipper Slekke en Bernard Vande Kerckhove.
Zondag 21 mei een konvooi op zoektocht in Hoorn: speuren naar een stempel op onze stembrief.
Makette met levendige evolutie van Hoorn.
Sloten: fietstocht door Gaasterland. Repatriëring van Micheline na een dag ziekenhuisbezoek in Sneek.
Apero op Seabird: 20 man binnen.
Bowlingwedstrijd in Hindelopen overtuigend gewonnen door Bruno.
Openluchtmuseum Zuidersee bezoek in Enkhuizen
veel beestjes... vééééééééél


9. 1996 ZEEBRUGGE - WOODBRIDGE - ORFORD - ALDEBURGH - WOOLVERSTONE - VEERE 200M


De negende mei-trip 11mei tot 18 mei.
Onder delegerende druk van Thierry werd deze trip met medewerking van Bruno en Paul tot in de puntjes plaatselijk voorbereid.
Nieuwkomers:
Wysiwyg met scipper Jaak Debaene
Vitality met scipper Joris Christiaens
Why Not met scipper Didier Vogels
Oversteek volledig gezeild en toch 2 uur te vroeg.
De visjes krijgen van de respectievelijke yachten overmatig voedsel.
De Tide Mill uit Woodbridge is een bezoek waard.
Sutton Hoo en zijn overgemotiveerde Vikinggids.
Prettyman's Point met zijn rode strand. BBQ en Pavarotti-sound (400W)
Orford met zijn uitermate lekkere oesters en zijn historisch Orford Castle.
Snape Maltings en Benjamin Britten concert hall
Riverside Centre met de bus
Nachtelijke zoektocht tussen Mooring en Aldeburch Y.C.
Afscheid in Woolverstone: regen en wind
Dramatisch mastverlies en voorbeeldig gedrag van first en second mate Nathalie en Nathalie.
Terugtocht en oorverdovend onweer.


10. 1997 ZEEBRUGGE - MIDDELHARNIS - BENEDENSAS - ZIERIKZEE - THOLEN - ARNEPLAAT - BRESKENS - VEERE 110 M 30 april - 10 mei


De tiende en jubileum BZYC mei-trip oftewel vierde "onbekend Nederland"
Een unieke lange combinatie 1 mei op een donderdag en O.L.V. Hemelvaart de donderdag daarop... twee of drie bruggen!
Een trip die veel bemanningswissels mogelijk maakt en..... vrouwenvriendelijk.
Nieuwkomer:
Old Chap met scipper Jan Corveleyn
Allegresse met scipper Jan Pouillon
P'tit four met scipper Paul, ons allen bekend.
De dagelijkse aperitieven worden punctueel en massaal opgevolgd... tot the bitter end... op het laatst zwaar weer en een S 6:7;.. het vaarplan wordt aangepast, de apero's ook.
In de potdichte mist Zeebrugge uit Navica achterna.
Slechts aan de deining te voelen dat we op zee zijn..."Focus" gemist.
Super geëmancipeerde apero in Middelharnis door de bemanning van de Vitality.

Fietstocht van 30 km; warm, zon en weinig wind.
Wolfram en Jan (Cor) stelen de show (op de fiets).
Lange wachtpauze van 1 1/2 uur aan de keersluis van Zieriksee.
Twee stormachtige nachten... Tjolen in... jawel
Westerschelde naar Breskens met twee refen.
Indoor BBQ in Breskens.
Op moederdag terug naar Veere.


11. 1998 ZEEBRUGGE - RAMSGATE - SHEERNESS - LONDON - GILLINGHAM - RAMSGATE - NIEUWPOORT - ZEEBRUGGE 250M 16 mei - 24 mei


De elfde BZYC mei-trip.
Voor de eerste keer, geen dagelijkse aperitieven!! (op de yachten), wel breefings te velde.
In London wordt een nieuwe formule uitgeprobeerd... en 't lukt, elkeen komt met drank naar het ponton nabij een aangewezen yacht... Dit doen we op Fare Well eens over.
Nieuwkomer:
Scheerness met scipper Marc De Groof
Groot gedeelte Zeebrugge - Ramsgate onder Spi namelijk vanaf Blankenberge.
Out Law ramt Posseidon vóór "Tower-Bridge".
"Put Yourself in the Picture" - "The Old Royal Observatory".... alles in een boogscheut.
Een sluisje voor 2 yachten.... en 't duurde lang.
Door The Swale.
Modderbad in Ramsgate (nieuwe buitenhaven).
Stand by and no Assistance voor Smit Tack.


12. 1999 ZEEBRUGGE DEN HELDER WADDEN ZEEBRUGGE 250M 7 mei - 24 mei


Een lange trip naar het noorden...niettegenstaande voorafgemaakte afspraken
stoppen enkele jachten onderweg in Scheveningen, de 'crème' vaart in één ruk door naar Den Helder, Wad-gebruiksaanwijzingen op zak.
Rustige apero allen opnieuw samen in Den Helder op zondag 9 mei.
Oost Vlieland binnendoor mooi gezeild met ideale wind, maar de BBQ kan niet doorgaan wegens te veel wind.
Op West Terschelling onthouden we 'de walvis' en de fietstocht. De bemanning van P'tit Four gaat zingen in Den Hoorn.
Op weg naar Harlingen vervoegd Endlex met Scipper Patrick Cools ons, hij komt van het hoge noorden met zijn spik-splinter-nieuwe X.
Er scheelt iets bij de terugtocht, de slimsten gaan over Texel nog wandelen etc, en dan met de wind mee terug naar Zeebrugge, alwaar aankomst lang vóór de binnendoorvaarders.


13. 2000 OOSTENDE-GREVELINGEN-VEERE 23 mei - 4 juni


Storm en de geplande trip naar Engeland kan niet doorgaan. Enkel Posseidon en Project liggen klaar voor vertrek in Oostende.
We slapen zaterdag aan boord, zelfs in de haven liggen we schuin!
Zondag bezoek aan Oostende, het blaast 9Bft.
Maandag kunnen we eindelijk vertrekken, maar naar Vlissingen West 5 tot 7 afn. 4
Van Kortgene naar Willemstad en dan naar 't Zwarte Schaep in Brouwershaven,
waar we op Hemelvaartsdag blijven. Alex en Mieke komen ons vervoegen op de fiets, ze blijven logeren.
Tussenstop in Herkingen waar we de Eroll ontmoeten, Poseidon vervoegt ons.
The day after Oosterscheldekreeft in Kats èn met Irish op de Posseidon.


14. 2001 ZEEBRUGGE-ORWELL-WALTON on the NAZE-HEYBRIDGE-WEST MERSEA-ZEEBRUGGE
220 M 19 mei - 27 mei

In het holst van de nacht 01h30 Zeebrugge uitgevaren.
Na een tussenstop in Suffolk Hbr op de Orwell naar Walton on the Naze, alwaar
het joods-gezang voor het eerst wordt uitgetest. Andrè ontpopt zich als de
lead-singer van de BZYC-BAND.
Jesse komt ons vervoegen en vaart een eindje mee met zijn vader op de Project.
Brightlingsea en de watertaxi met Alex, Marc's motorschip wordt omgedoopt
tot JAMBO(N).
Met de bus naar Wivenhoe.
BBQ in het idillische Heybridge Bassin.
Ontstuimige branding en stormachtig gelegen mooring in West Mersea.
Afscheid in Woolverstoon en daarna een mistige overtocht naar Zeebrugge.


15. 2002 ZEEBRUGGE-ANTWERPEN-YERZEKE-BENEDENSAS-VLISSINGEN
3 mei - 12 mei

'Project' is nog herstellende van een langdurige osmosbehandeling. 'Project' is nog herstellende van een langdurige osmosbehandeling.
Bruno en Micheline varen mee met de Poseidon.
Op het vroege ochtenduur zondag vertrokken uit Terneuzen om tegen den
apero aan 't boomke te zijn. Ligplaats in het Willemdok.
Mossel en oestercultuur te Yerzeke.
BBQ in Benedensas, fietstocht naar Bovensas.
Hellevoetsluis; een bezoek aan het gerestaureerde droogdok kon er niet meer af.
Fairwell Dinner in Vlissingen.


16. 2003 ZEEBRUGGE-IJMUIDEN-ZWARTSLUIS-GIETHOORN-MUIDEN-HELLEVOETSL-KATS


350M 24 mei - 1 juni verslag André VD Voorde
De scipper en second mate (Bruno en Micheline) stappen op in de Roompotsluis.
Na middernacht aangekomen in IJmuiden.
Eerste echte pontoondrink in Lelystad.
Prachtige fietstocht in Zwartsluis, via de Beltschutsloot naar Giethoorn over de
Wallengracht met het overzetje terug naar Zwartsluis, dit alles in een windvrij
zonnig en warm weertje.
Muiden met twaalf man onverwacht bij de 'graaf Floris' even wachten aan de bar en dan leuke ambiance.
Hellevoetsluis voor een geïmproviseerde doop van de nieuwe Poseidon, joodse zang en special Star 'André-act'
Buitenom naar de Roompot en verder tot Kats voor de Fairwell Dinner met
Oosterscheldekreeft.


17. 2004 ZEEBRUGGE-GOES-WILLEMSTAD-COLIJNSPLAAT 125M 15 mei - 23 mei


Eindelijk eens op een aanvaardbaar uur vertrokken (8h00) de zaterdagmorgen.
Eerste promotie van de Coke Cherry.
Aangekomen in Burghsluis.
Eerste deelname van de Dian met scipper Dirk aan de meitrip.
Ook Bluesette vervoegd ons (zij het voor heel kort) met scipper Peter en Guido Lefebure.
Vanuit Goes een prachtige fietstocht naar Yerzeke (oesters halen)
De Heen met spectaculaire slijkmanoeuvres, met bijbootje naar Bovensas.
In Willemstad gaan schippers Bruno en Paul met hun second's naar de
respectievelijke communiefeesten op hemelvaartsdag.
Philippe verzorgt de fietstocht naar Klunderd.
Vrijdag zijn we er weer, direct afvaart naar Oude Tonge, P'tit Four blijft met zijn
tenen tussen de sill steken en moet buiten bij het staketsel overnachten.
Fairwell Dinner in Colijnsplaat in de lokale club.


18. 2005 ZEEBRUGGE - STELLENDAM - SAS VAN GENT 175M 30 april - 8 mei

Vroeg opgestaan (3h00), maar de haven is gesloten! 4h30 eindelijk buiten.
De Raan met scipper Jean vaart voor het eerst mee.
De Project is nieuw, dit is het moment voor een drink.
Stellendam verblijf met een fietstocht aan Goeree-Overflakee.
Oud Beijerland maakt zijn locale vlootdagen mee, ook in het gezellig kleine
clubuisje 'het spui' zullen ze ons bezoek niet snel vergeten.
BBQ in Benedensas en beschermende sanitaire eetzaal.
Terneuzen als tussenstop voor het trouwfeest van Marlies en Philippe.
De storm houdt ons in Terneuzen en Poltje vergeet Vlissingen af te zeggen!
Arc du 4 komt met hele bemanning afgezakt naar Terneuzen voor een
spetterend griekse fairwell-dinner.


19. 2006 ZEEBRUGGE - WEMELDINGE - WILLEMSTAD - ROTTERDAM - ST ANNALAND - VEERE


175M 21 mei - 26 mei
Na enkele dagen vliegende storm beslist het crisiscomité om uiteindelijk toch te vertrekken op mandagmorgen, de Charles Dickens Tour zal dit jaar niet doorgaan.
Met een S SW 5 à 6 zetten we aan naar Breskens, alwaar we na een korte tussenstop doorvaren tot Hansweert.
De Rosto met scipper
Kennismaking met de scheepvaartpolitie en grondig controle van de hele vloot.
Bij 7Bf van Wemeldinge naar Willemstad, moeilijkheden ivm de brugbediening voor de hoogstekende jachten!!
Rotterdam met het charmante Veerhaventje. Wandeling naar Delfshaven.
Het mondaine café Rotterdam en het nostalgische hotel New York.
Terugvaart naar St Annaland, mooi aan de wind zeilen op het Volkerak.
Fairwell Dinner in de Club Veere.


20. 2007 ZEEBRUGGE-STELLENDAM-WERKENDAM-VISSERSHANG-DORDRECHT-DINTELOORD

VEERE-ZEEBRUGGE
203M 13 mei - 20 mei
De Charles Dickens tour kon niet doorgaan wegens storm! tweede keer!
Vertrokken in Zeebrugge met één dag vertraging, zondagmorgen eindelijk weg.
Wegens 7Bf bedient de Haringvlietbrug niet en we moeten via Oud Bijerland rond op weg naar Werkendam.
Vissershang is een revelatie in de prachtige natuur van 'De Biesbosch', leuke zotte avond in samenzang met het 'Woestgenoegen'.
Tussenstop in Dordrecht en na twee nachten verder naar Dinteloord.
Via Veere (afscheidsdinner) naar Zeebrugge


21. 2008 ZEEBRUGGE - DOVER - RAMSGATE - CHATHAM - NIEUWPOORT - ZEEBRUGGE

256,70M 27 april - 04 mei
Derde keer goeië keer, eerst naar Dover Castle. Ramsgate en wandeling onder de 'Cliffs' bij Broadstairs, feestje bij 'Captain Digby'.
Via het four fathoms channel naar Chatham op zoek naar Charles Dickens
Bezoek aan Rochester en het 'Historic Dockjard Museum', BBQ onder een geïmproviseerd windscherm,....gezellige boel.
Tussenstop in een overvol Ramsgate (Ramsgate Race), maar toch deelname aan de reuze BBQ in de Royal Temple Club inclusie een R&R'll orkest.
Nieuwpoort voor afscheidsdinner in de 'Royal',na een reddingsopperatie...


22. 2009 ZEEBRUGGE - LOWESTOFT - IPSWICH - ALDEBURGH - ZEEBRUGGE 

292M 16 mei - 23 mei
Bliksemvaart tussen Zeebrugge en Lowestoft; 12 uur voor 100M!
Wegens teveel wind autobusbezoek aan Southwold.
Ipswich met ontvangst van de locale zeilclub
Spectaculaire opvaart van de river Ore en doorvaren tot voorbij Aldeburgh.
BBQ bij Fred gevolgd door een farandole op de 'dockside', met de bijbootjes naar Snape. Tussenstop (aan mooring) nabij Orford.
Nachtelijke terugvaart naar Zeebrugge.
Feestelijk afscheid in het 'pakhuis'.

23. 2010 IJMUIDEN DURGERDAM - ENKHUIZEN - HOORN - MARKEN - SCHEVENINGEN - "de voc-steden" aan 't IJselmeer

Philippe en Thierry organiseren deze 23° meitrip:
12 boten varen mee, over de 50 personen,...: Outlaw, Forza, X-You, Project, Dian, Pallieter, Trix, Die Swaene, Deseo, Doxide, Three wicked ladies, Fourmidable.

Afspraak de zaterdagavond te IJmuiden, iedereen is tijdig present! via Amsterdam (waar enkelen achterkomen via de trein en de Six-haven) afspraak te Durgerdam voor de doop van Outlaw, Pallieter en Trix, overgoten met cava "Mas Pere": een prachtavond vol ambiance met topspeech-doop door Caroline: de échte champagne vloeide over de ankers, de cava in ons kelen.

Maandag een kruisrak-wedstrijdje via het Paard van Marken naar de sluizen van Enkhuizen: na een harde strijd tussen X-You en Trix, wordt een ex-aequo-eerste-plaats aan hen beiden toegekend door de objectieve jury.

Dinsdag vrije dag te Enkhuizen: het Zuiderzeemuseum werd druk bezocht, daags erna met stormy weather en harde regenval naar Hoorn.

Donderdag fietstocht van Marken naar Volendam via Monnikendam, 's avonds doop van Forza en Deseo: top-dance op de westpier van de havendam onder Doxide-DJ-music.
Daags erna vroeg en met kater via Noordzeekanaal naar Scheveningen, zaterdag vervoegt iedereen de welfare-diner in Breskens.


24. 2011 NIEUWPOORT- UK - EASTCOAST - THE BLACKWATERS - BLANKENBERGE - de "east-coast-mud" (Engelse Oostkust)

Organisatie Philippe en Thierry.

terug volle deelneming met 12 boten,...: Outlaw, poseidon, Forza, X-You, Dian, Pallieter, Trix, Die Swaene, Deseo, Doxide, DM&S, (naam boot Dr. De Baecke-Nieuwpoort?), wellicht de eerste trip zonder Bruno!

Dit jaar 2011 valt OLH-Hemelvaart erg laat, begin juni 2011! toch nog zo laat in 't seizoen is het de zaterdag storm: met 8bf vervoegen de meesten opkruisend op motor Nieuwpoort, de zondag blijven we liggen, teveel wind voor de oversteek naar Burnham: maandag bereiken we via een mistige maar prachtzeiloversteek over de Thames-banken Burnham-on-Crouch: briefing in de club, de dinsdag vertrekken we vroeg naar Heybrigde Basin: we komen wat te vroeg voor de sluisopening op top-HW, en ankeren samen, met 6 aan de Outlaw,...

BBQ te Heybrigde, met beetje regen, daags erna 's middags naar Bradwell. Donderdag korte trip naar Tolesbury, steeds een opmerkelijke bestemming, mud, "verdronken land", veel marginalen op woonboten,... de "zotte" Trix verlaat op middernacht het ondiep modderdoolhof, moet naar communiefeest in Brugge: hij vaart Tolesbury en de Thamesbanken 's nachts over,...

Wijziging van programma door de nakende zware NE-wind: we moeten naar het noorden om oostwaarts onze vlaamse kust aan te doen op zaterdag! Vrijdag dus een prachtkruisrak Tolesbury-Suffolk-Marina (Orwell) met 6à7 bf: de Outlaw wint "straten voor",... welverdiende apero op het lichtschip-clubhouse van Suffolk.
Zaterdag winderige oversteek naar Zeebrugge voor "welfare"-diner in de New Corner.
Een harde week, moeilijk varen en navigeren,... voor kenners!


25. 2012: SCHELPHOEK-STAVENISSE-DEN OSSE-STRIJENSAS-DORDRECHT-SINT-ANNALAND-COLIJNSPLAAT:

organisatie: Philippe & Thierry

deelnemende boten: Outlaw, Poseidon, Forza, Project, Doxide, X-You, Pallieter, DM&S, Die Swaene, iSail, Fourmidable, Trix, en wie vergeten we nog?

zaterdag 12mei 2012 samenkomst achter de Roompotsluizen: samen naar Schelphoek, waar we collectief ankeren, de ene boeg naar ene kant, de andere ernaast boeg naar andere kant (geschrankt), met springs hard aan, Outlaw en X-You straten de manoeuvers, de rest bouwt ernaast op: het geheel houdt sterk samen, enkel Die Swaene doet niet mee en vaart door naar Burgsluis.

zondag 2° nieuwigheid: Stavenisse via klein smal kanaaltje vanuit de "Keten" (vertrekken vanaf groene boei KT15 bereikbaar 1,5u vóór HW tot 1,5 ná HW: we liggen in de kom gans achteraan (gebaggerd to 3m. diep bij LW) en verkennen het dorpje: we varen dan na de middag door via Grevelingensluis naar Den Osse.

maandag rustdag (fietstocht) en doop iSail. Doxide verzorgt naar gewoonte de muzikale begeleiding met Hollandse slagers. dinsdag op koerswijze via Grevelingen en Volkerak (Doxide raakt spectaculair de grond aan het noordergat) naar Strijensas: we liggen er prachtig in een nieuw heraangelegde marina. Stan Broes breekt er bijna zijn been...

woensdag 16 mei korte vaart naar Dordrecht (gemakkelijk bereikbaar voor de bemanningswissels), we liggen allen mooi samen aan het clubhuis: plots verschijnt Jean-Luc's papegaai in Pallieter's zaling,...collectief diner.

donderdag naar Middelharnis waar Wolfram met zijn alternatieve "bloedprocessie" het dorp op stelten zet!

vrijdag met prachtkruisrak (Outlaw en Forza tonen hun superioriteit in aan-de-windse-kruisrakken!) naar Colijnsplaat, we liggen allen weer mooi collectief achteraan: collectief solletjesdiner), zaterdag elkeen naar zijn thuishaven.


26. 2013: NEELTJE JANS-HELLEVOETSLUIS-RHOON-STAD AAN HARINGVLIET-TIENGEMETEN-DE HEEN-BRUINISSE-MIDDELBURG:

organisatie: Philippe & Thierry

deelnemende boten: Poseidon, Outlaw, Forza, Dian, Die Swaene, DM&S, Project, Fourmidable, iSail, en nieuw: Obelix en Mistress.

zaterdag 4 mei 2013 samenkomst aan een ponton in de Betonhaven van Neeltje Jans (ingang via G-boeien-betond-pasje): bere-koud, véél wind, moeilijke aanlegmanoeuvers.

zondag warm en weinig wind, via zee (dus 2x versassen) grotendeels op motor naar Hellevoetsluis: allen samen aan de westzijde van de aanloopgeul naar de oude haven. aperitief op de kade en collectief grieks diner: we begroeten de nieuwelingen Obelix (Maïté&Tom, Véronique&Nicolas), en leren "nagelkloppen" en winnen met overtuiging vn onze leraars!

maandag via Spui naar Rhoon (kwestie van diepgang precies om 15u toekomen), dinsdagmorgen wandeling in de Rhoonse Grienden onder Bruno's begeleiding, 's namiddag (HW 15u30) vertrek naar Stad à Haringvliet: de wind komt zéér sterk aan, moeilijke havenmanoeuvers waar elkeen zich goed uit de slag slaat! Er is zelfs geen café aldaar,...

woensdag, nooitgedaan en uniek: we monsteren allemaal aan op Dian en Fourmidable en doen het "Tiengemeten"-eiland aan: surprise: de helft van het eiland is een binnenmeer met schotse Hooglanders (koeien!) die tot de knieën in 't water staan.

donderdag De Heen (kanaaltje naar Steenbergen): we liggen allemaal vast in de modder, bijzonder manoeuver van Obelix, Outlaw, Die Swaene, DM&S en Mistress: groot apéro in lokaal café en collectieve BBQ op de wal (vlees & groenten aangeleverd door de organisatie van Philippe!).

vrijdag: door hevige windomstandigheden is de collectieve ankering (à la Schelphoek in 2012) op de Grevelingen voor Herkingen geannuleerd en verleggen we het zeilplan naar Marina Bruinisse.

zaterdag Middelburg: prachtkruisrak op de Oosterschelde: onverwacht collectief diner in extremis in een crazy-restaurant. zondag elkeen terug naar thuishaven.


27. 2014: DRIE- (VOOR SOMMIGEN VIER-) LANDENTOCHT - 24 mei - 1 juni

Outlaw & Poseidon, met: die Swaene, Docksite, Forza, iSail, Lotus, Out of the Blue, P'tit Bleu, Trix. Organisatie: de laatste van Philippe en Thierry

Zaterdag 24 mei, afspraak voor alle boten in nieuwpoort (kycn): er stond bij momenten een pittige zuidwind van 35 knopen met zware buien.

Op de out of the blue loopt Marleen nogal averij op bij het hijsen van het grootzeil, véél pijn!

Op zondag onze vloot vaart lekkermooi met een zacht briesje naar Ramsgate (51m).

Maandag Ramsgate-Dover (16m) in amicale regatta, Poseidon is de vliegende startlijn, om 10.00u mogen de "regattiers" Poseidon voorbijsteken: Trix heeft in de vlagen last met zijn Genaker en vertrekt paar keer in lof, Outlaw wint, en Bruno vindt het idioot tegen stroom te varen.

Dinsdag 27 mei bezoek met de bus naar Canterbury, véél regen, de ontembare ambiance op Lotus begint...

Woendag superovertocht naar Boulogne (27m):

Donderdag bezoekdag van Boulogne "Vieille Ville Fortifiée" en collectief diner in "Chez Jules".

Vrijdag Boulogne-Dunkerque (de oorspronkelijke idee Graveline aan te lopen wordt verlaten): de strategie van Forza, P'tit Bleu en die Swaene dichtbij Gris Nez te varen rendeert. Mooie zeildag, Out of the Blue legt op zeil aan: bravo Bruno (demol): doop Lotus met disco docksite, de onblusbare ambiance op Lotus gaat verder...

Zaterdag 31 mei: 's morgen bezoek aan de museumwijk (FAAC) van Dunkerque, leuke zeiltocht naar Oostende, vol "ten anker"-festiviteiten.

Fairwell-diner in RYCO: de organisatie-fakkel wordt door Philippe & Thierry (superteam!) tijdens hun speech overgedragen aan Bruno (flamant), Didier & Wolfram, succes boys!

Zondag 1 mei, elkeen retour à zijn thuishaven, de ambiance op Lotus is nu uitgeblust...


28. 2015: HELLEVOETSLUIS-STELLENDAM-RHOON-NUMANSDORP-MIDDELHARNIS-WILLEMSTAD-SINT ANNALAND

8 mei, vrijdagavond hoogoplopende en in alcohol gedrenkte interpretaties en uitleg over het komende weer. Het waait maar na de "worm" zal de wind matigen dixit de ene, onverantwoord volgens de andere, teveel wind en uit de verkeerde hoek.

Zaterdag liggen we nog in de haven, behalve één X-er (die ons de zondag vervoegde in H'sluis).

Zondagmorgen (joepie geen wind versus veel mist) toch opstomen met bestemming een zonnig Hellevoetsluis via Stellendam. En schitterend zeilweer in de namiddag. Met muzikale verwelkoming (dank je DoXide).

12 schuiten, (vier lang, drie breed) aan de Oostkade met de traditionele verbroeder- en verzustering aan boord van de BZYC vloot. Eten en drinken gelardeerd met hoog- en minder hoogstaande conversaties en -op sommige schuiten- versierd met danspasjes en wiebelende kontjes.

Organisatorische twisten (dat hoort erbij) over het weer, de volgende haven en het leiderschap... en toch komen "ze" eruit; we varen naar Rhoon.

Een maandagse bries blaast ons over het rustige Spui richting een drukke Oude Maas de Rhoonse jachthaven in.
Ofwel was de wind niet krachtig genoeg ofwel waren de onderwater slijkheuvels van de jachthaven te hoog ofwel was de diepgang van sommige 40+ voeters (met nog steeds goed gevulde wijn, bier en schnaps bilges en de nodige voedselvoorraden) te optimistisch of te pessimistisch (welk normen...) berekend.
Enkele schepen trokken zich enkele uren terug aan een ponton in Oud-Beijerland en schuurden later op de avond de havenkom in. De Xeeyou was zelfs nog te zwaar geladen (5 mensen van beider kunne en een bodemloze koelbox)).

Mooi weer, honger en -hoe kan het anders- dorst zorgden voor een aangename BBQ maaltijd op het terras van de locale club.

Numansdorp was de volgende bestemming.
Was.
Middelharnis werd het.
Die Swaene die voor meer zeilen en geen bruggen koos werd de klos. Was niet te bereiken en voer via Zwijndrecht naar waar het "was".

Na het Spui zeilden sommigen rond de Tiengemeten en kozen anderen voor een verfrissende drink aan de kaai in M'harnis. De zeilers verbroederden iets later met de vroege drinkers. Aperitieven deden ze sowieso.

Woensdag werd een zonnige Willemsstad belegerd door ons eskader en de verjaardag van Georgette was de aanleiding voor een gezamenlijke "happy birthday" en -jawel-...een drink.
Nieuwe bemanningsleden werden aangevoerd, anderen verlieten ons. Op sommige schepen was gejammer en verdriet te horen op anderen een zucht van verlichting (nee Damman, geen voornamen: what happens on board stays on board) ☺

Een fourmidabel nieuw schip vervoegde ons...


Donderdag voer de vloot terug het Hollands Diep op. Na de Volkeraksluizen en de Krammersluizen (op een hoogdag in de sluis wordt op de Outlaw wel eens van een extra flesje-met-prik genoten, 't was na eleven) proefden de wind en het water terug zout.
Onder een bewolkte hemel moesten we juist niet laveren om het Krabbengat op en Sint Annaland binnen te varen.

De regen verwelkomde ons maar de zalf op de wonde was de -u raadt het al- een binnenboordse drankproeverij (met hapjes) op de Forza (de verjaardag van de kapiteinse!). En zomaar, out of the blue kwam er zelfs champagne op tafel (wie raadt waar?)

Daar stapte ik 's avonds van boord en kan de lezer dus geen verder relaas aanbieden.

Denkend aan de rust a/b van de "Isail", de gedrevenheid van de "Trix", het modebewustzijn van de Arneschuit, het projectmatige van Bruno, de bevalligheid op de "Xeeyou", de keuken van de "p'tit bleu" en de "forza", de roze champagne en Marleen op de "out of the stock", de diepzinnigheid (ik kan het weten) van de "outlaw" en de luim van de pallieterse schipper. Zonder de discipline van "die swaene" (van horen zeggen) en de muziek (zelf gehoord) van de doXide te vergeten.
Maar alle schippers, alle (jaja Filip van den outdeloo) bemanningsleden en alle boten bedankt voor de aangename dagen, de genereuze drinks, de copieuze maaltijden, de straffe verhalen, de knisperende en sprankelende versnaperingen, de goeie luim, de lachende gezichten en de vriendschap.

Koen Broes


29. 2016: BLACKWATERS

out.law - xee-you - isail - pallieter - forza - dm&s aldente - trix
vertrokken en na problemen toch aangekomen: fourmidable
vertrokken maar opgegeven na tegenslag: zoutelief

zaterdag 30/4/2016
Een lang rak... vroeg op, vanuit Breskens zeker twee uur langer varen...Ipswich lag recht in de wind, het BZYC eskader koos Ramsgate als doel. Goed ingepakt (de wind was KOUD), deels op motor, deels zeilend ploegden we door het zilte nat.
De fourmidable kreeg technische problemen, zoutelief menselijke zorgen en braken hun tocht af.

Zondagmorgen (31/4) terug vroeg op. De Theems-monding en beruchte zandbanken moesten bij voorkeur met hoogwater water gedwarst worden. Mooi weer, weinig maar koude wind, platte zee en een straffe motor. Op naar Bradwell. Voor de haven nog een tijdje in tros voor (een krabbend) anker gelegen. In de lokale "The green man" hadden de hongerige lokale eters hadden moeite hun tafelgenoten te verstaan, zoveel plaats, dorst en grote, stoere verhalen hadden onze zeelui.
De Trix besloot meer te zeilen en zocht andere oorden op.

Maandag (1/5) uitslapen, geen matinale verplichtingen, buiten een goeie pot koffie en een uitgebreid ontbijt en de kans op verbroedering natuurlijk. Terug een zonnige dag met een frisse bries. Een korte zeiltocht naar West Mersea. Haven met meerboeien. De jachtclub verzorgt het transport tussen wal en boot. Sommigen prefereren eigen vervoer in een opblaas dinghy en genieten van een frisse, zoute ervaring.
Een jachtclub met vriendelijke lieden, goed bier en een groot zonnig gazon... Bank holiday... geen restaurant te vinden... aan boord gegeten en die avond weinig "interboot-contact"

Dinsdag 2/5 Heybridge Basin, amper een paar mijl verder op de Blackwater river was ons volgende doel. Prachtig zeilend met een opkomend tij langs Radio Caroline (voor anker) en Osea Island.Voor het sluisje op anker (in tros= één anker, zeven jachten).
Welkom in de vorige eeuw... een sluisje voor twee forse boten, drie grote schuiten of vier modale jachten, Sluisdeuren door mankracht bediend (en hulp wordt gewaardeerd) een sluiswachtershuisje, twee pubs en nog een dozijn sprookjeshuizen en een lokale "scheepswerf" = een keet vol rommel, spinneraggen, netten, touwen, masten, een paar pompen, de obligate hond en een paar wrakken. 

Zo idyllisch... we blijven er ook de woensdag. Maldon ligt op wandelafstand, met zijn suburbs van bewoonde(!) drijvende wrakken, half vergane schepen en rottende scheefgezakte aanbouwtjes.Een magnifiek grasveldje met BBQ mogelijkheid. Verderop het kanaal een Tesco met aanlegsteiger. Op woensdag middag komt de Trix en de Fourmidable ook aan en blijven gewoon in het sasje liggen.Terug schitterend weer maar een schrale koude wind. Maar de BBQ smaakte heerlijk. 

Donderdag naar Brightlingsea. Uit de Blackwater, de Colne river op. Weeral een korte trip, mooi bezeilbaar. Een schitterende jacht- en zeilcentrum, met steigers midden het water. Het stadje heeft echter geen charmes.

Vrijdag homeward bound
Een lange tocht, eerst terug over de zandbanken van de Theems en dan een lang rak, prachtig bezeild richting Nieuwpoort. De wind eens een beetje krachtiger, dan weer zachter op een merkwaardig rustige zee. geen golven, geen deining. Vlak.
En in het donker de haven binnenlopen

Zaterdag
Warme aflandige wind, een flinke bries, vlakke zee, stralende zon ... uitzonderlijke omstandigheden...
In een recordtijd naar Zeebrugge.
Eerst een bezoek en een drink op de splinternieuwe "die Swaene", dan een ponton-drink en 's avonds een lekker maal als afsluiter.Mooi weer, maar koude wind.Een enkel druppel regen,De grote windmolenparken,Het zicht en de geur van de getijdenDe charmes van de vorige eeuwDe vlakke zeeDe relatieve soberheid en rust van de verbroederingen (worden we ouder en bezadigder?)

Koen Broes


30. 2017: TEXEL

Outlaw-Forza-iSail-Soulmate-P'tit Blue-Grand Bleu-Xee You-Dm&s-Ourios-Poseidon-Project-Pallieter-Al Dente-Aurora-Dian-Old Chap-Die Swaene

zaterdag 20/5

Eerste dag naar IJmuiden. Een enkel rak met ruime wind. Een paar spinnakers kleurden de vloot. Op de VHF wordt Jan voor de zoveelste keer op een Meitocht bejubeld voor zijn verjaardag.

IJmuiden Marina, een troosteloze tijhaven. Geen sfeer, geen charme. Nog in winterslaap? (Carine, Jean-Luc, Monique en Mietje zijn met de wagen afgereisd en komen aan boord van resp. iSail, Old Chap en P'tit Bleu)

zondag 21/5

Tweede dag: Oudeschild. Terug in een enkel rak naar Texel. Hier en daar een nieuwsgierige zeehond die zijn snuit boven water stak om het gevaar van onze vloot in te schatten.

maandag 22/5

Derde dag "rustdag" uitstap op Texel. Senioren fietstocht door en rond Texel, bezoekje en drankje en wat "shopping" in De Koog. verder een lunch in strandpaviljoen PAAL 17, bekend als vertrek- en aankomstplaats van het beroemde Rondje Texel voor catamarans. Een paar blauwe builen, wat schaafwonden...zonder erg. Na de fietstocht algemene Siesta waarna een leuke apero op het gras. De dag wordt afgesloten met een gezamenlijk etentje in 'De Compagnie'.

dinsdag 23/5

Vierde dag: via het wad naar Den Oever en zo verder naar de binnenhaven van Enkhuizen waar wordt afgemeerd in de Gemeentehaven (die meteen vol lag)! Schitterend zeilweer, het oorspronkelijke plan om door het Noord Hollandse kanaal via Alkmaar naar A'dam te varen lieten we varen. We zeilen liever dan we motoren.

's Avonds worden twee nieuwe scheepjes gedoopt (goeie gewoonte tijdens de meitocht; AURORA van Martin en Greta Vandewiele en SOULMATE van Frank en Véronique Vancanneyt, 'together with two Guns' en met Bubbles.

woensdag 24/5

Vijfde dag naar Amsterdam (A'dam Marina) Weeral een magnifieke zeildag, scherend langs het paard van Marken en Durgerdam naar Amsterdam. Aperootje aan boord en voor de 'die hards' nog een pontoondrink erna. Soulmate wordt door Smit-Tak-Project solidair binnengeloodst na problemen met de keerkoppeling en een duiker komt van pas om de algenslierten te verwijderen die Martin van de Aurora persé wou opzuigen in zijn jet (moderne versie van een boegschroef).

Donderdag 25/5

Zesde dag, bezoek A'dam Met de stadsveerboot overgezet naar de linkeroever waar gewandeld, geshopt, geluncht wordt in een overvolle binnenstad en's avonds doorgedieseld naar IJmuiden.

vrijdag 26/5 Zevende dag, koers naar Stellendam. Weeral een ideaal zeilweer. Voorbij de Maasmond trekt de wind goed aan, geen kruisrakken, de één al wat dichter bij de kust dan de ander en er wordt al eens een hoekje afgesneden 😉(de dieptes in het Slijkgat blijken niet écht te kloppen op Navionics...) Soulmate had zoals gezegd motorproblemen en is doorgezeild naar Zeebrugge om er 's nachts binnengesleept te worden door de Vrijwillige Blankenbergse Zee Reddingsdienst.

Zaterdag27/5

Achtste dag, Zeilend naar thuishaven! Een aantal durvers gaat door de Rassen; beetje tricky want enkele volgers kussen een zandbank, gelukkig zonder erg maar toch even schrikken!

Conclusie: Een uitzonderlijke Meitrip, bijna geen motoruren, heel veel gezeild, meestal met dragende wind en alles over één boeg, mooi warm lente weer. Leuke verbroederingen, fijne ponton drinks, aangename aperitieven en de relatieve rustige avonden. (worden wij bezadigder...of ouder?)

Koen


31. 2018 EASTBOURNE - DOVER

Deelnemers: 

 ALDENTE, DIE SWAENE , FORZA, LE GRAND BLEU, iSAIL, MOOIE MEID, OUT OF THE BLUE, OUT LAW, PALLIETER, POSEIDON, PROJECT, SOULMATE, XEE YOU.

Voorwoord:

Ik had beloofd het achterstallige verslag van de 31° meitrip te verzorgen na de zomer '19, alle tijd dus maar wat is die mooie zomer snel voorbij. Het resultaat van mijn reconstructie aan de hand van het 'project' logboek vindt U hieronder, we schrijven 4 okt 2019.

Het begon allemaal op 24 maart 2018 toen Philippe Mussche en Jean-Marie Bolle tussen de soep en de patatten hun exposé deden tijdens de Meitripsouper in de BZYC; er zou gezeild worden....bref.

Vrijdag 4 mei : Zeebrugge

Na een tiental dagen Croatië 'delivery'- BEIKA, en nog eens vijf dagen Copenhagen stel ik, te laat, vast dat de 'project' er verwaarloost bij ligt, geen tijd meer voor kuisen v/h onderwaterschip noch voor antifouling: windmetertje plaatsen, tanks vullen, zeilen zetten, boodschappen en binnenin opkuisen dat is 't, thanks Crew: Micheline, Eric en Willy.

Zaterdag 5 mei: Nieuwpoort

Het is zo ver; START voor ons: in Zeebrugge, zonnig, lekkere croissants en nul wind. Rustig tochtje: een beetje motorsailen, een beetje zeilen en flink wat op motor, volle namiddag afgemeerd bij de KYCN.

Zondag 6 mei: Duinkerke

Zelfde scenario als gisteren, deze keer afgemeerd bij de 'Club de la Mer du Nord', daarna (leuke volgorde toch) kwamen de havenmeesteressen helpen (aanleggen) ! Voor elke boot een gereserveerde box.

Eerste Pontondrink gevolgd door lekker eten in het Rest. van de 'Club de la Mer du Nord'.

Maandag 7 mei: Boulogne

Heel vroeg los en met z'n allen naar de 'meermin-boei', nabij het oostelijk havenhoofd, voor de asverstrooiing van onze pas overleden vriend Mark Vancanneyt; aangrijpend ceremonieel met veertien deinzende jachten op spiegelglad water in de ochtendzon, allen tegelijk brengen eerbiedig de vlaggengroet. Ingetogen varen we op motor richting Calais.

Aldente krijgt motor-koel-problemen ter hoogte van Gravelinnes en wordt een eindje gesleept door Poseidon, niet zòlang daarna stroomt er weer water uit haar uitlaat. In de volle namiddag aangelegd in Boulogne, in de zon en......windstil.

Astrid verjaart (ook toeval) dus een feestje, iedereen paraat voor de pontondrink.

Nog een avondwandeling doorheen de 'Ville Close',

Wat de benedenstad met zijn vis- transport- en handelshaven niet biedt heeft de bovenstad des te meer: middeleeuwse versterkte en omwalde stad, ze ligt er 's avonds na sluiting van winkels en horeca desolaat en spookachtig bij.

Dinsdag 8 mei: Eastbourne

Tegen negenen is iedereen al klaar voor afvaart, maar een baggerboot denkt daar anders over, 'effe' wachten om deze Cote d'Opale te verlaten tot de doorvaart word vrij gegeven. Een paar uur later, nog steeds op motor, aangekomen bij de Oostgaande separatiezone; een Italiaanse coaster blijkt tevreden over ons manoeuvre nl: op tijd en duidelijk naar zijn kont sturen en steekt, buiten gekomen vanop de brug, beide duimen in de lucht (hopelijk heb ik dat goed begrepen !).

Nog eens drie uur later, en nog steeds onder motor, door de westgaande separatiezone, eindelijk wind en de zeilen gaan open, echter niet voor lang, al vlug krimpt de wind en trekt aan, we moeten reven en het word vechten aan de wind, ons vuil onderwaterschip vraagt naar assistentie, de decibels stijgen evenredig met onze snelheid.

Met enige vertraging uiteindelijk rond 18 uur (MET) in de sluis van Sovereign Harbour

Na een geïmproviseerd avondmaal gaan we, met plezier, in op de invitatie voor de Irish Coffee op de Forza.

Woensdag 9 mei: Eastbourne

Vandaag vrije dag èn bemanningswissel voor enkelen.

Eastbourne stadsverkenning: 100.000 inw, uitgegroeid tot een Victoriaanse badstad met pier en al.

De organisatie proposeert een wandelingetje langsheen de zee vanaf de jachthaven tot aan de stad, een half uurtje maken ze ons wijs, blijkt uiteindelijk één vol uur te worden, weliswaar in konvooi.

Bezoek aan de fameuze Micro Brouwerij met zijn bekende ondergrondse centimeterslange productie en stockage galerij, gevolgd door een proeverij van minstens twee brouwsels.

Eén slok bleek voor de meesten al voldoende, enkelen ( ook ik) dronken de volledige plastic beker leeg, niemand echter die nog behoefte had aan meer vergelijkende proeverij laat staan degustatie. Een ijsje om de hoek, en op een paar uitzonderingen na: de terugtocht .

(À propos: er is een busverbinding tot de wandeling naar Beachy Head met prachtige uitzichten op de Seven Sisters, dit terloops voor de volgende keer in de Sussex.)

Nuchter en dorstig uiteindelijk op tijd vóór Dinner aan boord aangekomen.

Een "tijdelijke" lidmaatschapskaart van de privé Eastbourne-Club-Pup voor elke deelnemeer gaf 'Free Entrance' en we zijn vertrokken voor een typische British Evening: pinten uit steeds hetzelfde glas , euro's die weelderig verdwijnen waarvan de retour omgezet werd in waardeloze coins, pences en -zetjes, gemoedelijk, leuk tot uitbundig gaan we op in deze vervreemdende typisch Britse cultuur.

De menu-keuze's, enkele weken geleden gedaan!, dienden nu passend te worden bediend, het verliep vrij vlot, al moest er door de kelners soms chaotisch worden geroepen en gelaveerd. Ik trachtte, ter verdediging van mijn Crew, te bemiddelen doch door een misverstand kwam mijn welbedoelde verbale tussenkomst als een boemerang vlak in mijn aangezicht terug. Met een 'besmette' avond als gevolg, bescheiden stel ik vast dat incasseren moeilijker wordt met de jaren!

Donderdag 10 mei: Dover

De BZYC vloot vertrekt al vroeg uit Sovereign Harbour, met nog mooi bezeilbaar weer en met de stroom nog volop mee tot Dover.

Forza wacht nog op bemanning die per auto onder weg is, wij zijn solidair en besluiten samen met iSAIL eveneens te wachten om samen te vertrekken met z'n drieën.

12h45 GMT aangezet, tegen stroom en een flinke zuid-zuid/oost 5 à 6 BF plus lagerwal.

We rollen en gaan in een slakkengangetje met constant gijpgevaar heeeeel traag tegen de stroom in botsend op de steile golven (wind tegen stroom).

Het grootzeil moet eraf als de zee nog ruwer is geworden.

Op Genua alleen gaat het beter doch mits snelheidsverlies, onze vuile romp manifesteert zich door koppig en blijvend af te remmen.

Forza en iSAIL kunnen uitbomen en vlinderen, wij kunnen niet uitbomen, ze lopen snel uit. Dungeness passeren we tè dicht en we komen in de heavy overfalls terecht, de op en neer gaande Marie-Louise van Bart Caëll zal niet softer zijn geweest, we komen er gelukkig droog van af !.

Eens voorbij de kerncentrale iets rustiger zee en de stroom krijgt al zin om mee te werken.

Uiteindelijk vervoegen we de BZYC vloot in Dover rond 21h00 GMT in het eerste 'floating' dok. Allen vermoeid en geen zin meer in sociaal contact.

Vrijdag 11 mei: Duinkerke

Gezien de drukte in de jachthavens wordt de meitrip ingekort, in overleg wordt gekozen voor terugvaart via Duinkerke om Ramsgate letterlijk links te laten liggen.

Dover verlaten van zodra de sluisdeur open gaat, wind pal op kop: grootzeil en motor bij.

Twee uur later voorbij de westgaande separatiezone en nog eens een uurtje later ook door de oostgaande separatiezone !, relatief smal hier en DRUK !

Voor de aanloop van Gravelines nog eens proberen te zeilen, maar het werd niets, de wind was ondertussen ook al een tijdje gaan rusten.

Iets na 16 uur bij de havenhoofden Duinkerke, zowel de witte als de zwarte rook ging recht naar de hemel, Duinkerke op z'n best.

Eerst tanken bij de 'Grand Large' Jachthaven, heel dringend!, de brandstoftank is tot over de veilige reserve limiet gezakt ! omdat onze douane niet graag kleurtjes ziet. 

Daarna naar de 'Club de la Mer du Nord' met eerst en vooral een pontondrink, wat dacht je.

Daarna ' diner' idem als een kleine week geleden, maar deze keer met meer lawaai en druk-druk-druk ! gezien ons onverwacht binnenvallen met zo een grote groep, en toch de bereidheid van de Chef om ons nog te bedienen, ben ik gedwongen tot positieve ingesteldheid bij kritiek !, maar tussen haakjes, 't was een week geleden toch een stuk beter.

Zaterdag 12 mei: Zeebrugge

Zoals gewoonlijk geen wind en plat water.

Maar toch een paar uurtjes gezeild tussen Duinkerke en Zeebrugge.

Bij aankomst in Zeebrugge worden we verwelkomt door maar liefst drie grote passagiersschepen, wat een ontvangst, hopelijk is er nog plaats in Ponton A !.

Er rest nog voldoende tijd voor een warme douche, propere kleren en een beetje

Cosmetica vóór het FAIR WELL dinner, lekker en met veel proper volk.

Philippe en Jean-Marie bravo en hartelijk bedankt voor deze voortreffelijk voorbereidde en geslaagde organisatie.


Met sportieve groeten,

Buno, Micheline, Eric, Willy

project


32. 2019 IJMUIDEN MEDEMBLIK

Schepen: Outlaw, Pallieter, Aurora, Die Swaene, Dockside, DM&S, Forza, Isail, Le Grand Blue, Mooie Meid, Out of the blue, Project, See You, Scylla, Blue Me, Eau Delà en Ambroos.

25 mei

s'Avonds afspraak in IJmuiden. Een flinke afstand (90 mijl) dus werden er alternatieven gezocht om deze te spreiden. Enkelen vertrokken de dag ervoor naar Scheveningen, anderen naar de roompot.

Den Ambroos, 's morgens vroeg (ca 04.00h) uit Blankenberge vertrokken kwam als laatste schip aan op de afspraak. (Weinig wind, tamelijk fris, de gehele trip op motor)

Zoals de gewoonte het wil werd er in één of ander kuip verbroederd met witte wijn, pintjes of iets bruisender plus de nodige nootjes, chips en/of kaasjes. Verhalen verteld, ervaringen uitgewisseld, koetjes en kalfjes besproken...

Zondag 26 mei (verkiezingen in 't vaderland)

Stoomde de vloot op naar Muiden. Eerst de sluis, dan met een pittige dragende wind zeilend richting Amsterdam. A'dam met het steeds drukke IJ. Vrachtschepen, cruiseschepen, veerponten, sloepjes, motorschuiten, zeilboten, partyboten...alles passeert de revue.

Eens de Oranjesluis en de Schellingwouderbrug gepasseerd lag de weg vrij richting Muiden. De "sociëteit", de Koninklijke Nederlandse Roei- en Zeilvereniging, een instituut in Nederland verwelkomde het BZYC eskader. In de sociëteit werd er gesocialiseerd, eerst op het terras met de nodige drank (daarenboven kwam een speciale dronk op de geboorte van mijn eerste kleinzoon), dan naar boven, naar de eetzaal toe waar we werden verwend met een maaltijd.

Maandag 27 mei.

Op naar Lelystad. Een flinke zuidwestenwind (5-6), één enkel bezeild rak. de meesten enkel onder genua , hoe noemt Thierry die zeilvoering. "à l'anglaise"?

Afspraak in de Bataviahaven waar de Dockside ons opwachtte. Verbroedering of heet dit nu aperitief?

Toen kwam de doop van Eric Van Mechelen z'n schuit. Neptunus, geassisteerd door een bevallige (en sensuele) waternimf, gaf de Scylla een vrijbrief voor de zeeën en oceanen. Een fles bruis werd geöfferd en een luide instemming van de verzamelde boaties plus een drink op de gezondheid van schip en crew...

Dinsdag 28 mei.

Noordwest, richting Medemblik. Boven of onder de dijk? verschillende opties, verschillende keuzen. Afspraak: de Pekelharinghaven. Een windstille morgen met opkomende ZW-wind. Na een paar uur terug 20-25 kts. Weeral een zeildag. Soms met motorondersteuning.

Mooie ligplaatsen in een stadshaven. En de Eau delà werd gedoopt. Uiteraard door Neptunus himself. Thierry -de peter- schetste het zeilleven van de kapiteinse en wederom gaf onze zeegod een vrijbrief voor een veilige vaart, met een paar verduidelijkheden en randbemerkingen.

Woensdag 29 mei.

Een landdag met als hoogtepunt het bezoek aan de Contest werf. Een perfect evenwicht tussen hoog-technologie en zuiver ambacht. We kregen een exposé over de ontwikkeling en evolutie van polyesterbouw, we mochten jachten in opbouw (tussen 42 en 85 ft) bekijken en tot mijn verbazing fotograferen. We bewonderden de complexe technologie aan boord evenals het bouw-ambacht van een teak dek, van kastjes en meubels, van vernissen en van afwerken. Impressionant.

Weeral had Neptunus (of was het deze keer Poseidon?) de goddelijke taak een jacht te zegenen. Dit keer was het de Dockside. Weeral met de nodige rituelen, de kwispel en de kwispedoor, het zeilerspubliek en -of course- het nodige vocht.

Een diner in de plaatselijke club als afsluiting (bekroning?) van de dag.

Het schippersgild besloot ook Den Helder niet aan te lopen maar terug te keren via Amsterdam. Het opkruisen tegen een straffe zuidwestenwind èn tegenstroom voor twee volle (2x 60 mijl) dagen was geen optie.

Donderdag 30 mei.

Amsterdam Marine werd de volgende haven. Zeilen vanuit Medemblik naar Enkhuizen was een pretje. Maar na de sluizen zweepte de zuidwestenwind (5Bf tot 6Bf met uitschieters to 7 Bf) het ondiepe Markermeer op met een nijdige korte, onaangename golfslag. Een enkeling zeilde, de meesten motorzeilenden Amsterdam tegemoet.

Die avond had Neptunus nog een zwaar programma, hij moest -dit keer zonder assistentie van een zeenimf- nog twee boten dopen: de Forza en den Ambroos. Hij kweet zich behoorlijk van zijn taak. Dit ritueel werd bezegeld met -opnieuw- een hapje en een drankje op het ponton. Een frisse wind dreef ons tenslotte snel naar onze respectievelijke warme kajuiten.

Vrijdag 31 mei.

De weersverwachtingen werden gunstiger (=minder wind in de namiddag en morgen) doch de richting veranderde niet. De tijstroom naar het westen was pas in de late namiddag gunstig. Doel was Scheveningen. Iedereen bekeek zijn opties en enkelen vertrokken vroeg naar IJmuiden, anderen later. Twee schuiten overnachtten in IJmuiden, de laatsten kozen om 17.00h zee voor de tocht naar Scheveningen.

Zaterdag 1 juni. 

's Morgens nog een stevig windje (ZW 15-18kts) maar die zakte langzaam weg. Een enkeling zocht Breskens op. De Ambroos ploegde 90 mijl door naar Zeebrugge waar de rest van het BZYC eskader ook heen voer. Windkracht bij aankomst: 3kts

In ons clubhuis de sociale apotheose: goed gezelschap, lekker eten en grote verhalen.

Met dank aan Philippe en Jean-Marie voor de voortreffelijke organisatie, het leuke parcours en het schitterende idee van het bezoek aan de gerenommeerde Contest werf.

Op naar volgend jaar.

Koen Broes (s/y Ambroos)


33. BZYC Meitocht 2020

CORONA


33. BZYC Meitocht 2021

CORONA

34. BZYC Meitocht 2022

Zat 21/5 tot zon 29/5 - de briefingtocht.

Jachten: Out of Office - iSail - Eventique - Eland  - Mattheus - Passie - Pallieter Poseidon - Project - Blue Me - Eau-Delà - Ambroos - Outlaw - Die Swaene

Zaterdag 21/5

De Zeebrugse en Blankenbergse (Koninklijke) BZYC-ers (minus Die Swaene en de Mattheus Passie) varen bij het ochtendgloren Stellendam tegemoet (ca 50 mijl). Poseidon vertrekt uit Breskens.

Afvaren met een dragende bries en aankomen in het Slijkgat met de wind in de poep. Wisselend bewolkt en zon en wind.

Matthy vertrekt later in Zeebrugge en komt -ook logisch (?)- later aan .

Stellendam en om 18.00 een eerste briefing met drank en hapjes gelardeerd. En een schitterende uitspraak van Bruno L. die helaas reeds uit de gemeenschappelijke memorie verdwenen is. Jammer.

Zondag 22/5

Fietstocht, natuurwandeling (het nabijgelegen vogelreservaat met het befaamde "TIJ", architecturaal pareltje om ongezien vogels te spotten), rondje zeilen (en "geruchten" over een vastlopend jacht) of gewoon aan boord blijven; verschillende opties om de lui van beider kunne te entertainen. Bewolkt en zonnig en weeral een briesje.

Om 18.00 terug een briefing.

Maandag 23/5

Een grijze dag, een 10-tal mijlen verder naar DE PUT. Een minder gekende jachthaven midden de natuur. Beperkte diepgang, binnenvaren was gemakkelijker dan uitvaren. Eau-Delà mocht de Eland een stukje door het slijk naar buiten ploegen. Enkel de noodzakelijke infrastructuur voor handen. Minder aangenaam weer en de geplande BBQ wordt een on-board activiteit. Natuurlijk terug een briefing om 18.00 in het "clubhuis".

Dinsdag 24/5

Vroeg opstaan Half acht, De Haringvlietbrug opent zich maar tweemaal per dag (10.00 en 20.00) door technische en structurele problemen. Harde wind, beetje regen en onaangename korte golfslag. Rondjes draaiend wachten op een brugopening. Driekwart uur na de brugpassage en varend over het Noord Hollandse Diep komen we aan in de prettige sfeer van de oude stadshaven van Willemstad. Sommige jachten zeilen eerst nog een rondje. Tijd en mogelijkheden om de bilges en koelkasten nog eens aan te vullen. De Outlaw en Die Swaene komen aan.

Samenkomst …om naar de plannen voor de volgende dag

Woensdag 25/5

Een vrije dag! Een een rondje fietsen (electrische fietsen zijn gegeerd), een zeiltocht, een verkenning van het stadje. Voor elk wat wils. Ook leuke terrasjes, lekkere eethuizen.

Aangenaam weer, wolken en zon. Naast de jachten, onder de molen werd de 6-uur briefing niet vergeten. Vandaag ook een aflossing van bemanning. Sommigen gaan, anderen komen en de rest zijn hun team trouw.

Donderdag 26/5

Vandaag naar Wemeldinge, 26 mijl. Eerst de Volkeraksluis passeren dan het Volkerak op. Weeral een stevige bries recht op kop, later halve wind en een beetje verder terug tegen. Sommigen zeilen, anderen doen beroep op de motor en enkele kapiteins kiezen voor de dubbele voortstuwing. Dan door de Krammersluis de Oosterschelde op. Eerst de Zijpe met terug harde wind recht op de neus en een korte en stevige golfslag.

Wemeldinge, een samenkomst van verschillende clubuitstappen, een krioelen van vele schepen in een veel te krappe haven. De behendigheid van de stuurlui werd aangesproken en het kwam uiteindelijk allemaal goed.

Natuurlijk weer een briefing. (jazeker, om 18.00 uur)

Vrijdag 27/5

Op naar Kortgene. Tegen stroom en wind naar de Zandkreek, door de sluis het Veerse Meer op. In die sluis lag een groot zeiljacht in de verkeerde richting…leuk om eens te zien. Aangekomen in Kortgene een beetje zoeken naar de ligplaatsen. Grote schitterend ge-equipeerde jachthaven maar weinig te doen.

Dan maar een paar biertjes of wijntjes voor gasten aan boord, vervolgens eten en nadien zich ook "voordoen" als welkome (of niet-) gast bij de zusterschepen. En niet te vergeten: een briefing.

Zaterdag 28/5.

De "blauwe golf" op het gekozen uur bepaalt het vertrek uit Kortgene. Weinig wind in de vroege morgen. Een stil en rustig meer maar een hele drukte in de Veerse sluis. Een lange sliert boten in het kanaal en een vlotte blauwe golf passage van de verschillende bruggen. Dan Vlissingen met de laatste sluis voor Breskens.

De overtocht van de Schelde was rustig, scherp aan de wind.

Het avondprogramma met een aangenaam aperitief en de finale briefing gevolgd door een smakelijk etentje was de kroon op de uitstap (zeilen/varen zonder drank en eten past niet met onze bourgondische levensfilosofie).

Eau Delà en de Passie van Mattheus voeren van Breskens recht naar Zeebrugge maar smulden s' avonds wel lekker mee. (geen briefing meer

Zondag 29/5

De thuisvaart van de boten: Zeebrugge, Blankenberge en Oostende. s'Morgens vertrek met weinig wind. Later een stevige bries. 



35. BZYC meitocht 2023, de briefingtocht. 

De vloot: Aurora, Andromeda, Die Swaene, Eland, Blue Me, Eau-Delà (alias de Oodéla), Matti zijn passie, Isail, Soulmate en de Drumlin. Twee nieuwe schepen!

Wéééken voorbereidingen, rekenen, telefoneren, vergaderen, mailen, co-ordineren, bevestigen en afzeggen. Hopen en misschien wel een beetje bidden om de weergoden gunstig te stemmen…

The Suffolk Coast. Southwold via Lowestoft en andere oost-engelse gemeenten tot Ramsgate, Nieuwpoort en uiteindelijk Zeebrugge.

We plannen west te varen om de engelse oostkust te bereiken.

En we varen oost om de Nederlandse westkust te bezoeken.

Vrijdag 12 mei.

.De windrichting is OK, niet te koud maar een harde wind op komst en een lange oversteek in het verschiet. De zee is (relatief) onstuimig. Morgen minstens 20 uur gebeuk in het vooruitzicht.

s'Avonds tijdens de briefing is Lowestoft St-Annaland geworden en de oostkust een toertje Zeeland.

Maar de avond toch beëindigd met een etentje, kwestie van ertegen te kunnen.

Zaterdag 13 mei.

Zo vertrekken we vroeg om van de stroom te genieten. Stevige bries, scherp aan de wind, reeds in de haven een onstuimig zee en fris. Eens buiten een enkel rak langs de kust. Vlissingen binnenlopen, de sluis en met de "blauwe golf" richting Veere.

Het meer was bezeilbaar, sommigen met grootzeil, anderen met de genua of op motor. Of iets tussen de twee. Na de Zandkreeksluis de Oosterschelde op door het Mastgat naar St Annaland. De ligplaatsen werden ons voor aankomst reeds medegedeeld. Eindje motoren, eindje zeilen. Bij aankomst de nodige biertjes, wijntjes en de verhalen en verslagen van onze moed en (zeil)vechtlust. En bij de briefing de plannen voor "morgen" gevolgd door nog een paar drankjes. Late aankomst van de Drumlin.

Ondertussen hadden onze niet-organisatoren niet stilgezeten, nieuwe havens zoeken, andere vaarwegen overdenken, enfin de gehele voorbereiding opnieuw in elkaar knutselen in een recordtempo. Chapeau.

Zondag 14 mei.

Naar Dordrecht.

De haven van St Annaland uit, terug het Mastgat op door de Krammersluizen richting Volkerak. Beetje op motor, beetje zeilen. Hollands Diep en dan het Dortsche Kil op. Mooi stuurboord houden op motor. Onder de spoorwegbrug en wat verder het Maartensgat in (haventje met een praktische cursus draaien en aanleggen) waar zo goed als geen ruimte is. En toch lukt het. Juist onder de scheve toren, 2,25 staat ie uit zijn as. Om 18.00h zoals gewoonlijk briefing met biertje/wijntje in de hand. We horen ook dat de Drumlin technische problemen heeft, vaart niet verder mee maar maken rendez-vous vrijdag in Breskens.

Basic sanitair maar wel genoeg diepte voor de grotere schuiten. Een avondwandelingetje en een kijk op het merkwaardige raadhuis. Merkwaardig, niet mooi. Een gemassacreerd historisch pand van Vlaamse kooplui. En bezoek van Thierry die op de Eau-Delà kwam overnachten op zijn reisje naar Sneek.

Maandag 15 mei.

Naar Rotterdam.

In alle vroegte verlaten we het haventje. Terug onder de spoorwegbrug door en varen we de Oude Maas op. Langs de Rhoonse Grienden en onder twee majestueuze hefbruggen, die ons zonder vertraging doorlaten. Dan de Nieuwe Maas rechts indraaien. Door de Rotterdamse haven, langs de industriële oevers en grote schepen, langs dokken en werven tot juist voor de Erasmusbrug waar we de Veerhaven indraaien. Heel charmante ligging, wel beetje onrustig door de vele passerende binnenschepen.

Een motor dag.

En natuurlijk weeral een briefing met biertje/wijntje in de hand.

Dinsdag 16 mei.

Een vrije dag Rotterdam.

Michele, de kapiteinse van de Mattheus Passie verleidde velen tot een ontspannings-seance op het houten terras voor het clubgebouw.

De verkenning van de havenstad, museumbezoek, foodhall, en ook -en vooral- een bierproeverij op verschillende terrasjes. De sporen van de voetbaloverwinning van Feyenoord was in het hele centrum te bekijken. Lallende fans, met nadar afgesloten straten, duizenden lege en half lege bierblikjes. Voetbal is feest.

s'Avonds om 18.00? …Een briefing met biertje/wijntje in de hand.

Woensdag 17 mei

Middelharnis was vandaag het einddoel. s'Morgens terug de Nieuwe Maas afvaren en een paar mijl verder links de Oude Maas op. Een paar hefbruggen die onze vloot weeral heel snel ruimte gaf. Verderop het Spui indraaien en eindelijk weer (een beetje) zeilen. Het Spui meandert en kronkelt en de wind waaide buiig (tussen 6 en 33! knopen). Grootzeil op, genua uitdraaien, code zero op, indraaien genua, grootzeil neer, motor aan en terug uit. Het klassieke varen op nauw water. Uit het Spui het Haringvliet op en oversteken recht het kanaal naar Middelharnis, plaats aan de kade was voorzien.

Donderdag 18 mei.

Naar Stellendam.

In de voormiddag eens rondlopen in Middelharnis, weinig inspirerende gemeente. Alles dicht met uitzondering van enkele horecazaken, het was dan ook Hemelvaartsdag. De oude kerk midden in een een groen parkje (oude kerkhof?) konden wij bezoeken direct na een dienst. Goed onderhouden maar een kille sfeer.

Rond 14.00h in konvooi naar Stellendam. Slechts enkele mijlen.

Een interessant natuurpark met een magnifiek observatiehut: TIJ. Wie het niet gezien heeft, eens googelen. De Mattheus Passie, Soulmate en iSail breien er nog een stukje aan en trekken een moeilijk kruisrak richting Haringvlietbrug vooraleer ook het hele Haringvliet terug te zeilen naar Stellendam.

Vrijdag 19 mei.

Naar Breskens. In de vroege uurtjes (06.00h) door de Goereese sluis het zeegat op. De zeilen aan slaan. Weinig wind om te beginnen, daarna een dragende bries. Schitterende zeildag.

Merkwaardig hoe snel de groep uit elkaar waaiert. Sneller of trager, hoger aan de wind of lager bij de kust. Na een uurtje zijn de meesten maar een stipje meer.

Rond 14.00h aankomst Breskens. Nog eens verbroederen op elkaars schepen met pint, colaatje, glaasje wijn en chips of nootjes. Nog eens luisteren en instemmen (en overtroeven) met elkaars verhalen.


Het einde van de meitocht wordt gevierd met een etentje in de BAZ. Smakelijk eten gepaard met nieuwe kennismakingen, grote verhalen, bier en wijn.

Onze voorzitter speecht, de niet-organisatoren worden nog eens in de bloemetje gezet en volgend jaar varen we nogmaals naar de UK

Zaterdag 20 mei.

Homeward bound. Rond 9.00h vertrek. Stroom mee, stevige bries en een schitterend zeilrak onder een trekkende gennaker tot Zeebrugge waar we juist voor een invarende LPG-tanker de haven invaren. Na het afmeren terug terug enkele verbroederingen. Gelukkig heeft de Eau-Delà een ruime kuip en heel diepe bilges.et was een aangename zeiltocht. Steeds een stevige en frisse noordoosten bries. geen regen maar wel wolken en een beetje zon. Een grote inspanning van Dimitri, Griet en Stan om van de UK wateren naar Zeeland te switchen in een heel korte tijd. Organisatorisch puik werk.

Een trotse vader,

Koen

Gast op de Eland.