BEIKA DELIVERY Kroatië-Griekenland

04-05-2018


"de wind komt altijd uit de richting waarheen je moet"

Herfst 2017 Onze vrienden verheugen zich al in de aanschaf van een leuk schip om de Griekse wateren te ontdekken. Ze vinden wat ze zoeken in Kroatië en de eerste plannen worden gemaakt om BEIKA over te brengen naar Griekenland; een écht zeilparadijs waar zij al vele jaren vertoeven met Loukia.

Niet voor de eerste keer worden de BZYC- zeilers van het eerste uur aangesproken om een boot over grote afstand te verplaatsen; de eigenaars zijn veelal jonge, nog actieve mensen die zich niet zomaar enkele weken vrije tijd kunnen veroorloven. De jong gepensioneerden in dit geval, waren dus maar al te graag bereid om een helpende hand te reiken. Schipper van dienst Paul VH, geflankeerd door (verder in chronologische volgorde) Bruno L., Jan V. en Thierry W., samen goed voor enkele tienduizenden mijlen zeilervaring zouden het eerste deel van de klus klaren. Een vijfde man, Bruno F. moest helaas in laatste instantie afhaken om gezondheidsreden.

ZADAR - CORFU

Op 7 april was het zover, bij het krieken van de dag samen met Jan op weg naar Charleroi en enkele uren later een paar duizend kilometer ver, veilig geland in Zadar waar BEIKA op ons lag te wachten in de marina. Na een eerste verkenning aan boord aan de slag; Bruno en Jan doen een eerste verkenningsronde terwijl Paul en Thierry per taxi de proviandering voor de komende week organiseren. Naar goeie gewoonte staan de waypoints al in Bruno's geheugen gegrift, nu nog overzetten in de plotter zodat we, mocht er mist opdoemen, niet voor onaangename verrassingen komen te staan. De rotsen zijn daar immers veel harder dan het zand dat we hier kennen...

Enkele specificaties over BEIKA:

Het is een Benetau Sense 50 met rode romp. Een zeer ruime schip met prachtige accommodatie voor minstens zes opvarenden. Eerder een cruise programma, ideaal dus voor de Griekse wateren. Comfort alom met een gezellige carré, waar licht domineert. De kuip, onder een enorme bimini laat toe om buiten, beschermd van de zon, te genieten.

In de vooravond laten we onze intussen vaste taxichauffeur terug opdraven voor een bezoek aan Zadar waar we de eerste emoties kunnen wegspoelen bij een maaltijd met live-muziek.

8/04- Op weg naar Rogoznica langs de wondermooie Kroatische kust vol eilanden. Geen wind, dat begint goed... de voorspellingen geven voor de volgende dag daarentegen zéér harde wind uit Zuid-Oost. Een vast gegeven dus in onze middens: de wind komt altijd uit de richting waarheen je moet! We komen toe in een enorme jachthaven waar we al aan de haveningang worden opgewacht door de havenmeester in een rib. Follow the guide... De man belooft om ons desgewenst naar de overkant van de haven te varen, een gratis service. Mooi dachten we, tot blijkt dat hij, nadat we om assistentie hadden gevraagd voor een electra-aansluiting, en hij een ingestudeerd nummertje opvoerde ivm polarisatieproblemen.... die hij dan meteen oploste, (zonder succes met de handpalm naar boven), ineens geen zin meer had om ons naar de overkant te varen.

Lekker aan boord gegeten dus en vastgesteld dat de wind inderdaad al gedurende de nacht aanwakkerde.

9/04- Verwaaid in Rogoznica. Tijd voor een ferme wandeling dus naar de andere kant van de baai na bezoek aan de havenmeesteres. Mooie accommodatie met alle faciliteiten, zwembaden restaurants die een beetje doen denken aan de haven van Monaco... je leest het goed. Het minder aangename was de prijs! Onderweg toch een aangename verrassing. Een Europees kampioenschap RC model zeilboten was aan de gang in de stormwind. Leuk om te zien hoe die schuitjes zich probleemloos over en door de toch ferme golven ploegden. Verder nog het dorp bezocht en de wijnvoorraad een beetje aangevuld.

10/04- In de vroege uurtjes vertrokken richting eiland Mljet voor een lange tocht. Zoals voorspeld weinig of geen wind en bijgevolg op motor verder. Daar afgemeerd in een mooie omgeving en naast een lokaal pasagiersschip; met enige improvisatie stroom gevonden op een kade in opbouw... en bij het verlaten van de boot valt het relingdeurtje in het water...., op een foto is nu te zien dat het borgringetje ontbak; het moest dus gebeuren natuurlijk! We beveiligen verder het gat in de reling met een kunstig aangebrachte fender...

11/04- weeral vroeg uit de veren en tussen de eilanden door naar Dubrovnik, beroemde stad die brutaal en totaal onnodig door de Serviers in december 1991 geleden werd gebombardeerd. Https://www.youtube.com/watch?v=cmr6govxblmDe wonden zijn intussen een beetje gelikt en stilaan en met veel Europese centen wordt de stad weer in haar oude glorie hersteld zodat de toeristen terug in massa afkomen met gigantische passagiersschepen... en af en toe eens met een zeiljacht dus. De jachthaven van Dubrovnik bevindt zich een eindje landinwaarts op de rivier, stroming dus en opletten bij het afmeren; getankt en daarna veilig en weer duur (€ 110) in de marina. Klusjestijd waarna we met het openbaar vervoer richting historische stad reden. Theetje gedronken, ijsje gelikt en dan te voet terug in de tijd in de binnenstad tussen de vestingen. 's Avonds heel lekker gegeten waarna terug met de bus richting jachthaven.

12/04- 's morgens afvaren naar de riviermonding voor verplicht uitklaren uit Kroatië. Het plan om naar de baai van Kotor te varen werd afgevoerd daar we een dag verwaaid lagen en geen risico's willen nemen. Er ligt een ferm stuk zee voor de boeg, dus richten we de steven naar Corfu, onze eindbestemming. De stemming is opperbest aan boord, het heeft geen zin om te zagen en klagen over het totaal gebrek aan wind en gedurende de dag wordt een wachtschema opgemaakt voor de nacht. We naderen intussen de Albanese kust en blijven zoals aangegeven op de kaarten veilig uit de buurt van de nog steeds niet geruimde mijnenvelden... toch zien we op AIS dat een groot passagiersschip rustig dwars door die mijnenvelden op weg is naar Venetië! Zou die kapitein meer weten dan wij? Intussen wordt gescrabbeld, en Thierry wordt gepassioneerd Patiencespeler op Jan's iPad.

13/04- na een rustige nacht met heel weinig scheepvaart (af en toe wat vissersschepen zichtbaar op AIS) naderen we stilaan ons doel. Nog even onnodig uitgeweken voor een locatie met 'unexpoded devices' op de bodem (zoals bij ons op de Paardenmarkt maar véél dieper). Een half uur, U leest het correct, voor afmeren eindelijk na een week varen een beetje wind en een bezeilde koers... vlug de zeilen gehesen en écht genoten. Gemerkt dat hijsen één ding is maar het bergen van het grootzeil blijkt op de BEIKA een zware én moeilijke klus; toch een puntje van aandacht dat we moeten melden. We meren af in Mandraki, een prachtig natuurlijk haventje aan de voet van een immens fort in Corfu Sailing Club.

14/04- werkdag... alle hens aan dek, geen tijd voor toerisme wegens klussen. Blijkt dat de reeftouwen ooit door een amateur werden aangebracht en totaal onbruikbaar zijn. Ingewikkelde tekeningen worden door deskundige vingers gemaakt, na intens overleg trekken Paul en Jan de stad in, op zoek naar touwen en een nieuw poortje voor de reling. Gelukkig het juiste materiaal gevonden (reeftouw van 40m) en per taxi terug bergop terug naar de haven. Het stadje is vol leven, de mensen leven daar écht buiten en 's avonds gaan we eten op een terrasje, wat dacht je, Grieks natuurlijk, gecombineerd met een ouzo... of twee.

15/04- Wisseldag! Poetsen, poetsen en nog eens poetsen binnen en buiten zodat Bruno, Thierry en Jan met een gerust gemoed Paul de schipper en BEIKA kunnen in handen geven van the next crew. We vertrekken om 18 uur lokale tijd naar de luchthaven om rond 23 uur, beetje vertraging, te landen in Charleroi.

Conclusie: een mooie tocht op een prachtige boot waarbij de banden weer een beetje strakker werden aangehaald tussen vrienden van vele jaren !

Ahoi,

Jan

Foto's: https://onedrive.live.com/?id=A8434D36EF70E306%21281&cid=A8434D36EF70E306 


CORFU - LAVRION

Route shared using Navionics App.
View it: https://tinyurl.com/ybw8fuw3 
Download, open in Google Earth en herbeleef: https://tinyurl.com/ybsra4c7 

15/04- Ondertussen verzamelt de nieuwe bemanning in Brugge aan de Fibco bus naar Charleroi voor de vlucht naar Corfu klaar voor Leg2 van de Beika delivery. Jan V, Michel B, Jean-Marie B en ondergetekende Jaak D last minute beslist mede door de uitnodiging van Paul en mits enkele foefelingskes in de agenda. Verwondering bij aankomst in Corfu, de taxi brengt ons achteruit rijdend met onze bagage tot helemaal beneden in het Fort van Corfu waar we op de rand Corfu Sailing Club vinden met het prachtig Yacht Beika en een glunderende Paul V. Onze schipper voor de komende tien dagen. Inschepen op Beika en verwondering voor alle luxe in de Sense50. Al snel zitten we op het terras met een frisse Mythos en een hap. Paul wil zo snel mogelijk vertrekken maar uiteindelijk beslissen we nog een dag te blijven vanwege de catering en de formaliteiten te vervullen om Beika te registreren in Griekenland. We krijgen een nacht met regen.

16/04- De mooi gekuiste Beika door de vorige Crew zit na de regen vandaag helemaal onder Sahara Dust. Michel en Jaak hebben alvast de water supply aangesloten om af te spuiten. We vinden een leuk ontbijt in een bar vlakbij het park en plannen de reis. Paul en Jaak zoeken het buro ons aangewezen door de havenmeester om het Grieks logboek aan te vragen. Tussen de grieken worstelen we ons naar het juiste nummer, vriendelijk onthaald maar met veel geduld drie keer naar een ander nummer verwezen. Na de nodige stempels nemen we een taxi naar de "port authorities" om het uiteindelijk logboek te krijgen via het betalingsbewijs van de taxen. By the way, weeral drie buro's. Na een uur of zo en een wachtende taxi wij naar de supermarkt voor de catering. Ondertussen is de rest van de crew het mooie centrum van Corfu gaan verkennen en een slaapmaskertje gaan zoeken voor Jan. Gevonden, wel too sexy maar functioneel. 's Avonds diner op het terras van de Sailing Club met dezelfde leuke bediening van de vorige dag.

17/04- Corfu/Lafkas 60 nm.Na overleg besluiten we alle wondermooie plekjes zoals Paxos, Parga, Gaios en Lakka tussen Corfu en Lefkas voor een volgende keer te houden. Gezien de dichte mist toch niets te zien. Meteen een flink traject naar Lefkas. Om een of andere reden is de AIS uitgevallen. Geen wind en de helft van de trip in dichte mist. De Radar en nu en dan uitzicht op voordek zijn nodig. Bij aankomst in Lefkas uurtje wachten aan de vlottende brug. We worden een Ligplaats toegewezen en alvast blijkt zich een auto rollenpatroon te ontwikkelen onder de bemanning. Captain Paul, Jan co skipper, Michel keuken en crew, Jean-Marie keuken en crew, Jaak al de rest VHF, bestemmingen, watersupply, kuisen en en vooral in de bakken kruipen. Zoals Paul zegt een niewe crew van vier ervaren schippers is even wennen voor de Captain. We komen in bekend gebied voor Jaak en Jan. De Mythos smaakt en op advies van Jan gaan we lekker eten bij resto Margarita. Na een wandeling door de leuke straatjes belanden we toevallig in "Havana Café" authentic Cuba Café en Buena Vista muziek van een beroemde gitarist, nu en dan begeleid met bongo en zangpogingen van Jaak. Onvergetelijke avond alvast een goed begin.

18/04- Lefkas/Vathi 30 nm. Michel verwerft zich als hotelier een plek in onze keuken en levert een heerlijk ontbijt af in de cockpit. Daarna bestemming het mooie eiland Ithaka in de Ionische zee. Jan en Jaak overleggen waar we stoppen, Kioni of Vathi. Het werd Vathi gelegen in een diepe mooie baai, zo'n 30 nm jammer genoeg weer geen wind maar wel sfeer aan boord. Paul die wijkt niet van zijn plaats achter het stuurwiel tenzij voor een dutje. Uit de plotter perst hij het volautomatische track systeem met XTE. We varen met een volautomatisch motoryacht nu mits enkele rare bochten wegens manuele overnamen en afstelling van de gevoeligheid. Jaak kijkt mee met Navionics op zijn iPad. Volgens Paul minder veilig i.v.m. hindernissen. Alles hangt natuurlijk af van de recente updates plotterkaart, iPad community updates enz... We missen eigenlijk een pilotboek en een zeekaart. Aangekomen In het zeer rustige Vathi weet Jan een extra goeie beenhouwer waar een flinke steak wordt gehaald voor een van de komende dagen. Michel en Jean-Marie doen de nodige shopping. Jaak kan niet stilzitten en begint de boot te kuisen. Op de kade kunnen we niet laten een Grieks terrasje aan te doen voor het avondeten. Het standbeeld van Neptunus waakt ondertussen over Beika.

19/04- Vathi/ Messolongy 35nm.In drie gelijk verdeelde trips willen we nu de Saronische golf bereiken. De eilandjes bij het vasteland zijn wat eenzaam en verlaten en we kiezen Messolongi, naam meermaals gevallen door Jaak als misterieuze smalle aanloop via een kanaaltje met veel moeras en vissershuisjes in stille zuidzee stijl. Een mooie oversteek van Ithaca richting Patra met wat open zee. We hopen te kunnen zeilen maar de zwakke N/O laat dit niet toe. Tijd om de watermaker even te testen. Ik ga weer de bak in. Op 12v maken we in een paar uur 100 l. zoet water van het zeewater. Een waardevolle optie. Bij aankomt blijkt de yachthaven volledig privé. We meren dan maar af aan de kade. Vanwege een aantal trendy lounge bars niet zo rustig als eerst bleek. Verder niets te beleven voor gepensioneerde zeilers. Het stadje kreunt onder de studenten bars. Er is hier namelijk een universiteit. Na een apero in een zeer mooie trendy bar op de kade genieten we dan maar aan boord van de overheerlijk peper steak van Michel. De voorbij snorrende motorfietsen van de studenten vallen langzaam stil en het wordt uiteindelijk nog een zeer rustige nacht.

20/04- Messolongy/Galaxidy 53nm.Aanbevolen door Jaak als zeer mooi en mogelijkheid om wat Griekse cultuur te snuiven in Delphi. Na een uur (op motor) komt de fameuze Rion Antirion kabelbrug bij Patra in zicht. We moeten er onderdoor. Geen probleem 164 m hoog en 2,88 km lang. Merkwaardig genoeg moeten we op 5 mijl vòòr de brug aanmelden op VHF 14 "Rion Channel" en onze hoogte opgeven (22,6 m). Op 1 mijl van de brug roep ik opnieuw (verplicht) voor definitieve toelating: één pijler SB en drie BB om door te varen. We moeten na de brug nog 5 mijl standby blijven. We varen nu echt de golf van Korinthe binnen. De wind steekt op door de trechterwerking tussen de bergen. Prachtig, eidelijk GZ en Genua uit en volop zeilen voor een paar uur. We volgen de waypoints naar Galaxidy en de wind in de prachtige baai valt weer weg. We meren af aan de kader achter een Nederlander met de spiegel naar de baai, we worden te gewoon aan de zwakke wind blijkt achteraf. Wat thermische avond wind blijkt wordt door het thuisfront aangekondigd als een kleine storm. Snel worden twee extra achter springs gelegd. Te laat om de boot te draaien. Het wordt schommelen en slaan de ganse nacht.

21/04- Rustdag.Uitwaaien in het mooie Galaxidy zij het dan enkel 's nachts. De storm is deze morgen al geluwd en de lokale zeilschool tuigt zijn optimistjes op. Het stadje wordt verkend en niet alleen door ons. Bussen met toeristen stromen toe. Ik ga op zoek naar een huurauto om naar Dephi te gaan. 50 € voor een dag incl brandstof is spotgoedkoop. Taxi is te duur. Jan en Michel wensen te genieten van een rustdagje. Jean-Marie en Paul zijn enthousiast om mee te gaan. Captain Paul neem onmiddellijk het stuur in de bergen. Een prachtige rit naar Delphi. Ter plaatse heel veel bezoekers vooral scholen met bussen, Italianen en Chinezen. Heel druk. De klim naar het orakel is vrij lastig maar de moeite waard, zeker als je het orakel nog een vraag moet stellen over je toekomst. Paul trekt terug naar beneden en met Jean-Marie klimmen we verder, wat te veel volk en we besluiten met Paul samen het trouwens prachtige museum te bezoeken. Terug in het dorp Delphi een terrasje met een vieuw op de prachtige baai in de Golf van Korinthe. Na een lekkere hap nog even de haven van Itea bezocht. Gigantisch grote yacht- en vissershaven maar leeg en een Blankenbergse dijk. Hier kun je wel gemakkelijk vluchten voor een vliegende storm. In Galaxidy terug met driver Paul die het stuurwiel zij het van een auto of van een boot nooit lost, profiteren we nog wat van de huurwagen en ronden nog even de mooie kaap van Galaxidy. Terug aan boord tegenover ons schip hadden we een resto in het oog met een mooi terrasje op het verdiep. Zalige keuken en lieve mensen, het mag alleen 's avonds wat warmer worden om buiten te zitten. We klagen niet want de zon schijnt elke dag nu. Iedereen benieuwd voor de dag van morgen via het Kanaal van Korinthe, Jan reeds meerder keren gedaan alsook ikzelf een keer. Altijd weer overwelmend.

22/04- Galaxidy/Korfos 63nm.We zijn op weg met een zeilyacht maar het wil maar niet lukken. Ook in het mooiste stuk van de Golf van Korinthe niet genoeg wind om te zeilen. We zijn namelijk bezig met een delivery en dat is het belangrijkste. Gelukkig mooi weer en zoals voorspeld door mezelf op die bepaalde plaats halfweg altijd een massa dolfijnen. De jonge diertjes zwemmen zeker een half uur mee aan 6 knopen. Prachtig. https://bit.ly/2Icmmg5. Op vijf mijl van het Kanaal bellen we Corinth Channel. We zijn onderweg en Jan hoopt dat ze op ons wachten. Op één mijl roep ik op VHF 11 de Itshmia pilot. Wachten op een sein is de boodschap. Na een 20 tal minuutjes krijgen we "Bekia for Isthmia Pilot over" met de boodschap "follow the Catamaran". Oeps daat gaan we het kanaal in. Het lijnrechte kanaal is circa 6,3 km lang, 23 m breed en zo'n 8 m diep. De zes bruggen (vijf voor het autoverkeer, één voor de spoorweg) die de Peloponnesos met het Europese vasteland verbinden, liggen ongeveer 70 m boven ons. Een belevenis maar wel een dure. Aan het einde is er een stijger waar we moeten aanleggen om de tax te gaan betalen in de wachttoren. 270 EU, asjeblief! Nu ligt de prachtige Saronische Golf met zijn vele eilanden voor ons open. Even voelen we wind maar helaas we stomen weer op motor naar onze bestemming: Korfos bij Papa George. Altijd een beetje thuiskomen. Even twijfel maar er zijn geen mooring lines dus dan maar opnieuw met anker de Meditarian way. Thuis zijn we hier wel. Jan, ikzelf en Paul waren hier voorheen. Voor Jean-Marie en Michel nieuw. Papa George is tevreden en wij doen als thuis en halen de pinten uit de frigo. De mama komt niet uit haar keuken maar de lekkere zomerse stoofpotten staan nog niet op de menu. Niet zo lekker als gewoonlijk maar het is haar vergeven. Diepvries bleek achteraf wel wat duur... En toch zijn we "getikketakt" om altijd weer terug te komen. Papa George is zo'n lieve man.

23/04- Korfos/Poros. 25 nm.Hoe is het mogelijk reeds dagen onderweg en nog steeds geen wind. Gelukkig hebben we op de prachtige Beika Sense 50 alles wat we nodig hebben om te genieten. Alleen het geluid van de motor is er soms te veel aan. Maar het gaat vooruit. Bekend gebied voor Jan, Jaak en Paul. Even na de middag gaan we voor anker in Russian Bay vlakbij Poros voor een slaatje. Michel en Jean-Marie zijn onklopbaar in de keuken. De ruïne van Russian Bay zijn de resten van een bevoorrading center van de Russische vloot tijdens de oorlog van Griekenland tegen Turkije geholpen door de Russen. Prachtige ankerplaats. Vooral yacht naast ons "Blondie" draagt bij aan het mooie decor als de blonde dame op het dek verschijnt om het anker te lichten. In Poros leggen we aan ver van de drukte van de kade aan het floating pontoon. Tijd nu om de tourist uit te hangen met een ijsje en wandelingen langs de vele boten en terrasjes. We spreken af met Cécile van Greek Sails, een Belgische in Poros met een dertig tal charterboten. Het resto Karavedo valt tegen, ook hier nog geen zeizoen en Griekse stoofpotjes. Geen erg, het Eco verhaal van de zelf voorziene levenswijze van Cécile en Richard met hun gezin maakt veel goed, best gezellig avond in het mooie Poros.

24/04- Poros/Hydra. 15nm.Omdat er in de zomermaanden bijna nooit plaats is stelt schipper Paul al lang voor om Hydra aan te doen een van de mooiste havens van Griekenland. This is the moment. Mooi weer 29° en... wat dacht je weer geen wind. Tegen de middag liggen we aan de kade op de mooiste plaats. Geen auto's hier enkel ezels die met de goeden sleuren aangebracht via het water. Hydra is bijna te mooi om kort te beschrijven. Naast de vele katten en ezels is ook de niet officiële havenmeester een van de meest bekende attracties, iedereen wil op de foto met hem. We liggen met Beika op de eerste rij en één van de leukste dingen is toch "people-watching" vanaf je eigen jacht in company van een glaasje Ouzo. Gevoel van St-Tropez in de jaren vijftig. Beika de rode Sense50 heeft anderzijds ook succes bij de nu en dan in massa aankomende toeristen met de rondvaart boten. Rondom ons een vijftal boten met Russen op zeiltrip, gelukkig vrij rustig. Eentje speelt met zijn drone op de kade en maakt alle katten gek. Tegen de avond krijgen we nog twee Catamarans aan onze boeg. Het raakt toch stilaan vol. Genoeg te doen, wandelen in de leuke straatjes en langs de grandioze rotskust. Jaak kuist nog de resten van de Sahara Dust. Het restaurantje op de rotsen is een van de betere en laten we niet aan ons voorbijgaan. In de bar tegenover ons leer ik Jean-Marie Masticha proeven.

25/04- Hydra/Aegina. 27 nm.Blijkbaar krijg ik gehoor van Jan als ik mijn nieuwsgierigheid voor Aegina aanbreng. Ben hier nooit willen binnenvaren. Paul is akkoord met Jan en we gaan nog eens naar Aegina. We zwaaien onderweg eens naar Perdika, favoriete plek van ondergetekende en gaan even voor anker in de mooie baai van Moni, het pauweneiland. Na een heerlijk slaatje van Michel licht ik het anker en slaat Paul de boeg richting Aegina. Hier vechten de charters de laatste avond meestal voor een plaats vooraleer over te steken naar Athene. De sfeer is zeer goed aan boord en we liggen weer op anker aan de kade. Eerste werk een ijsje voor Paul en wat zijn we blij ook voor ons. Het is Greek summertime hier. We vervullen de havenformaliteiten en tanken water. Ik erger mij dood aan de burocratie. Blijkt dat we 30€ water hebben getankt na een paar keer heen en weer van het buro naar de teller met de dame krijg ik toch de waarborg terug.           Verbruik 5 € .... De zoektocht naar gasflessen van 4kg blijft een probleem, niemand heeft die. Spijts alles is het hier in de straatjes een gezellige puur Griekse bedoening. Veel Griekse toeristen ook hier met de Ferries. Aegina is gekend voor de verblijven in de heuvels van de rijke Atheniërs en ook voor de tempel van Aphaia, een van de oudste en mooiste van Griekenland. Onze schipper Paul is al enkele dagen op zoek naar een varkensgaasje. Als we dit hier niet vinden dan nergens. Ik zoek een beenhouwer maar die is gesloten. Tweede poging morgenvroeg dus. Onderweg kom in Jean-Marie tegen samen vinden we een prachtige open jazz-bar in een binnentuin ergens in het straatje. Ik leer J-M verder genieten van Masticha maar nu met Mochito. Heerlijk drankje en leuke jazzy muziek. Mooi moment. Masticha wordt enkel op het eiland Chios gebrouwen en is een destilaat van de hars van de Mastiek boom. Er wordt beweerd dat het een vrouwendrank is, niets gevoeld... De avond wordt afgesloten in een binnentuin met Greek food en een leuke discussie over lidmaatschap en democratische stemgerechtigheid. Zal nog lang blijven hangen.

26/04 - Aegina/Lavrion 40 nm.Laatste trip. Michel en Jean-Marie zoals gewoonlijk samen om brood brood en steeds hun terrasje onderweg voor koffie. Een zware opdracht erbij nu. Varkenshaas voor Paul, alléz voor ons allemaal. Yes! Gevonden, frigo binnen en ontbijt klaarmaken voor de laatste trip met hoop op wind deze keer. Na het kruisen van de traffic zone zouden we de genaker kunnen zetten, maar de matige wind neemt snel weer af. We zijn hierdoor ook stilaan lui geworden en verwachten geen wind meer. Paul brengt ons wel nog even in de baai van Cape Sounion om de prachtige tempel van Poseidon bovenop de 70 m hoge rots te bewonderen. Die zou in een gelijkbenige driehoek staan met de tempel Aphaia op Aegina en Acropolis in Athene. We stomen nu onze laatste vijf mijl voorbij Olympic Marina en komen aan in Lavrion onze allerlaatste bestemming. Op VHF en telefoon nummers krijgen we geen antwoord van de haven. We zoeken dan maar een plaats maar telkens moeten we weer weg voor de terugkomende charters op vrijdag. Na vier pogingen krijgen we advies van een sympathieke man van Athenian Yachts op een privé plaats van een motor jacht. En nog vrij gezellig ook in deze minder leuke haven. Alles dichtbij, water, electra, was, diesel en terrasjes en supermarkt binnen loopafstand. Ook de wens van owner Johan die ons 's anderendaags zal vervangen. De Mythos gaat open en iedereen kijkt naar Paul. Wat....? We hebben een vakenshaasje in de frigo natuurlijk. Met bewondering kijken we hoe Paul het prepareert met kruiden en spekjes. De aardappelen met ajuin veel look en groenten gaan in een pot bij gebrek aan een ovenschotel. Geen gevonden, hoewel ik 's anderendaags in de gigantische JUMBO markt om de hoek tientallen soorten ovenschotels vond... Het is mooi weer en we klagen niet. We mogen morgen naar huis.

27/04 - Lavrion/home.Laatste dag opkuis binnen en buiten en tussendoor genieten. Wat ik niet vond was reservegas van 4kg in de Marine store. Werd wel beloofd voor morgen voor Johan. Een laatste Griekse koffie met lieve bediening op het terrasje vlakbij en wachten op het taxi busje naar de luchthaven. Einde van een zeer mooie bootreis, zeilreis is hier niet gepast. Met Beika geen enkel probleem gezien ook op motor het comfort aan boord zo perfect is dat je vergeet dat we kwamen om te zeilen. We hebben zoveel leuks van Griekenland en van elkaar leren kennen gedurende een bootreis van 350 à 360 nautical miles. Het logboek van Beika kent de exacte afstand. De moppen van Michel en Paul altijd tranen in de ogen. De oorlogsgeschiedenis van Michel in alle details. De levens- en gezondheidsadviezen van Jean-Marie. De boeiende zakenverhalen en vaaradviezen van Jan. Zelf heb ik me beperkt tot veel luisteren en advies over de mooiste plekjes langs ons traject in Griekenland.

Yassas,

Jaak

Foto's:https://onedrive.live.com/?id=A8434D36EF70E306%21177&cid=A8434D36EF70E306