MET DIE SWAENE VAN ZEEBRUGGE NAAR STOCKHOLM

02-10-2018

KLIK OP DE LINK VOOR DE FOTO'S: https://bit.ly/2zMToy9 

Aan boord: Schipper Jean-Marie B, Paul VH, André VDV en Jan V.

Zoals meestal worden tijdens de winter, als het water nog hard is in onze streken, tussen pot en vele pinten, plannen gesmeed. Dit jaar was dit niet anders en op vraag van Jean-Marie werd een eerste crew samengesteld om Die Swaene over te brengen naar de Baltische zee, liefst nog tot in Stockholm.

Die Swaeneis een prachtig zeilschip XC42, pas een paar jaren oud en in perfecte staat van dienst. Er zou op 16 juni vertrokken worden en het is de bedoeling om in Stockholm van bemanning te wisselen op 6 juli. Drie weken om een 1000-tal zeemijlen op te souperen richting N-NO.

Op een voorbereidend dineetje, samen met de partners worden alle verzuchtingen (vooral wat de catering betreft) doorgenomen zodat elk bemanningslid aan zijn trekken zou komen wat dit betreft.

Start dus in onze BZYC-zeehaven op 16 juni na een weer ontroerend afscheid op de kade... Bedoeling is om van Zeebrugge naar Den Helder te varen en daar te overnachten. Een flinke zeebries met ruime wind en de stroom mee doet ons wonderwel opschieten. Dusdanig goed dat er besloten wordt om Den Helder 'rechts' te laten liggen wanneer we buiten verwachting 's avonds reeds voorbij IJmuiden zijn. Een wachtschema is vlug opgesteld en we varen goed bezeild de nacht in. Aan stuurboord, eerst de Nederlandse, dan de Duitse Wadden. Er is niet te veel trafiek langs de kust en de wind (6/7) blijft uit het Westen komen. De bulletalie doet goed zijn werk waardoor het betrekkelijk rustig én veilig blijft aan boord.

We blijven doorzetten, niet veel andere opties eens naast de Wadden; het weer blijft zo goed dat we 's avonds de fameuze Duitse Bocht naderen. Goed de scheepvaart in de gaten houden en vooral het juiste traject volgen is de boodschap. Dan valt de wind en het brommerke wordt aangezet om toch voortgang te maken. Eens de Elbe opgevaren kunnen we tot voorbij Cuxhaven genieten van de stroom om daarna daarna de sluis van Brünsbuttel binnen te varen. Iedereen is tevreden met de vooruitgang na slechts twee dagen en nachten op zee.

Na de sluispassage meren we af in de haven van Brunsbüttel, op het Kielerkanaal dat Noord- en Oostzee verbindt. Paul's vurige wens om nog eens een Wienerschnitzel te eten gaat in vervulling en we gaan een rustige nacht tegemoet. 's Morgens varen we verder door het Kielerkanaal; 100 km voor de boeg op motor, richting Kiel en dan verder de Kielerfjord in om af te meren in Laboe. We varen door het fameuze gebied waar de jaarlijkse Kielerwoche doorgaat en er is veel volk op het water, tot laat in de avond.

Weer een dagje goed opgeschoten en de wind is terug van de partij. Er wordt voor de komende dagen felle wind voorspeld. We besluiten om richting Noord Duitsland te varen en meren af in de beschutting van Heiligenhafen(Schleeswick-Holstein). Net op tijd binnen want de voorspelde storm begint. Het worden uiteindelijk drie verwaaide dagen die nuttig besteed worden aan: het WK voetbal volgen (dagelijks), een boek lezen, bezoek aan de kapper voor Jan, hier en daar een pintje degusteren met gerookte visspecialiteiten van ter plaatse... een mens moet zich toch bezighouden.

Off we go, richting Noord. We laten Denemarken links liggen en varen door een druk bevaren scheepvaartroute naar de Zweedse Zuidkust. We beslissen om weer een nachtje door te varen om de verloren tijd in te halen en meren in de vooravond van 25/06 af in Karlskrona. Een spannende aanloop want voor het eerst tussen de stenen zoeken naar boeien die er maar schaars voorzien zijn... We kunnen nog een restaurantje meepikken in de splinternieuwe jachtclub. De forel smaakte behoorlijk!

En het gaat vooruit, Noordwaarts richting Kalmarop het Zweedse vasteland en West van het eiland Gotland. De wind krijgt weer kuren, komt uit het Noorden (waarheen wij moeten natuurlijk...). Er zit niets anders op dan weer vier dagen verwaaid te liggen. Je weet wel, voetbal kijken in de plaatselijke sportcafés, bezoek aan een prachtige versterkte burcht, wandelen in de stad, bezoek aan het maritiem museum, boodschappen doen...

Na Kalmar gaat het richting archipel van Stockholm waar we, weer na een dag en een nachtje doorvaren in de late avond bij het vallen van de duisternis de eerste rotsen ontwaren. Beetje bangelijk toch wanneer de uitgezette koers tussen twee nauwelijks boven het water uitstekende rotsen ligt, geen verlichte boeien (als er al zijn).... Dan toch maar de koers verlegd na overleg en raadpleging van de iPad-back-up van dienst. Het is klaar tot na 23 uur en enkele uren later is het alweer dag en kunnen we genieten van de wondermooie scherenkust. Nu naderen we écht ons einddoel en we meren af in de prachtige Koninklijke jachtclub van Saltsjöbaden. Iedereen heeft daar een boot want de verplaatsingen tussen de honderden eilanden kunnen enkel over het water.

Het is hier snikheet, net zoals in België blijkbaar. We genieten volop van deze mooie omgeving en vatten de tocht aan tot in het hart vanStockholm. Slechts 12 laatste mijlen voor de boeg en perfect op schema. Het wordt drukker op het water naarmate we de hoofdstad naderen. Er wordt afgemeerd in de Wasahaven. Dichter in de stadskern kom je niet en gelukkig heeft de schipper een plaatsje gereserveerd. André en ikzelf bezoeken na aankomst nog vlug het Wasamuseum; een echte aanrader. Op 6 juli, de laatste dag van ons verblijf nog vlug eens de stad in voor een blitsbezoek waarna ondergetekende en André uitgewuifd worden. Wij vliegen terug met een zak vol mooie herinneringen aan een tocht die echt de moeite waard is met een zeilboot .

Vandaag komt een volgende crew aan boord om met Die Swaeneverder de Oostzee te verkennen!

skål

Jan V.